Kamu Personeli Danışma Kurulu (KPDK) Mart ayı toplantısı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ReÅŸat Moralı toplantı salonunda yapıldı
Kamu Personeli Danışma Kurulu (KPDK) Mart ayı toplantısı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ReÅŸat Moralı toplantı salonunda yapıldı.
KPDK toplantısında, Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkan Vekili ve Türk SaÄŸlık-Sen Genel BaÅŸkanımız Önder Kahveci ve teknik heyetimiz de hazır bulundu.
SARIEROÄžLU: SORUNLARLA Ä°LGÄ°LÄ° SOMUT ADIMLAR ATMAK Ä°STÄ°YORUZ
Kamu Personeli Danışma Kurulu Mart ayı toplantısının açılışında bir konuÅŸma yapan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Jülide SarıeroÄŸlu; Toplantının hayırlı olmasını diledi. Sorunların çözümü noktasında önemli adımlar attıklarını belirten SarıeroÄŸlu KPDK’yı daha iÅŸlevsel hale getirmek adına gayret sarf ettiklerini ifade etti. Kamu Personeli Danışma Kurulu’nda alınan kararların hayata geçmesi için somut adımlar atılacağını belirten SarıeroÄŸlu, en azından baÅŸka Bakanlıklara baÄŸlı olmayan konuların bir an önce hayata geçirilmesi için giriÅŸimlerde bulunulduÄŸunu ifade etti. SarıeroÄŸlu, toplantının kamu çalışanlarına hayırlı olmasını dileyerek sözlerini noktaladı.
ÖNDER KAHVECÄ°: KPDK TOPLANTILARI SORUNLARIN ÇÖZÜLDÜÄžÜ PLATFORM OLMALIDIR
Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkan Vekili ve Türk SaÄŸlık-Sen Genel BaÅŸkanımız Önder Kahveci, toplantıya katılanları selamlayarak baÅŸladığı konuÅŸmasında;
Åžehit yakınlarından kamuya atanmış olanların temizlik, ÅŸoförlük vs. gibi hizmetler yerine büro hizmetlerinde çalıştırılmasına iliÅŸkin çıkarılan genelge tarafımızca son derece olumlu bulunmuÅŸtur. Biz de Türkiye Kamu-Sen olarak bu konu üzerine hassasiyetle duracak söz konusu çalışanlarımıza büro iÅŸleri verilmesi ve bunun dışında iÅŸler verilmemesi konusunda azami gayreti göstereceÄŸiz.
TaÅŸeron düzenlemesiyle ilgili bazı aksaklıklar olduÄŸu tarafımıza iletilmektedir.ancak, yapılan düzenlemeyi destekliyor, aksaklıkların da en kısa zamanda çözülmesini umuyoruz. Vekil ebe,vekil hemÅŸire gibi çalışanlar kadro hakkından faydalanamadı. Bunun yanında toplam sayıları 8-9 bin kiÅŸi olan Kamu Dışı Aile SaÄŸlığı Elemanı personelinin bu haktan faydalanamamalarını doÄŸru bulmuyoruz.
4/C’li personelin 4/B’li statüye geçirilmesine iliÅŸkin süreç 2 Nisan’da tamamlanmak zorunda olmasına raÄŸmen hala belirsizlikler bulunuyor. 4/C’li personelin hangi pozisyonlarda 4/B’ye geçeceÄŸi henüz netlik kazanmış deÄŸil. Meslek sahibi personelin diplomalarına uygun pozisyonlara atanması kalifiye insan kaynağımızın verimli kullanılması bakımından önem arz ediyor.
Bununla birlikte, 4/B statüsünün de sorunlu bir istihdam alanı olduÄŸu unutulmamalıdır. Öyle ki,
a) 1. dereceden yakınının vefatı için kadrolu memura 7 gün izin verilirken sözleÅŸmeliye 3 gün izin verilir.
b) EÅŸinin doÄŸum izni için kadroluya 10, sözleÅŸmeliye 2 gün izin verilir.
c) SözleÅŸmeli personel evlenirse 3, kadrolu memur evlenirse 7 gün izin alabilir.
ç) SözleÅŸmeli personel doÄŸum yaparsa 1 yaşına kadar günde 1,5 saat izin, kadrolu doÄŸum yaparsa, Ä°lk altı ay günde 3 saat, ikinci altı ay günde 1,5 saat izin hakkı var.
d) SözleÅŸmeli personel görevde yükselme sınavına giremez, görevde yükselme sadece kadrolu memurlar için söz konusudur.
e) SözleÅŸmelinin eÅŸi de sözleÅŸmeli ise eÅŸ durumundan faydalanabilir, kadrolu memur için böyle bir kısıtlama bulunmamaktadır.
f) SözleÅŸmeli kamu personelinin yıllık izni bir sonraki yıla devretmez, kadrolu memurun eder.
g) SözleÅŸmeli personel yurtdışı eÄŸitimlerine gidemiyor, kadrolu memur gidebiliyor.
h) SözleÅŸmeli personellere tayinde harcırah verilmez, kadrolu memura verilir.
Hal böyle olunca Türkiye Kamu-Sen olarak genel talebimizin 4/B’li isihdamın da kaldırılarak kamuda istihdam ÅŸeklinin 4/A’lı kadrolu ve 4/D’li iÅŸçi statüsüyle sınırlandırılması, bu kapsamda geçici, sözleÅŸmeli, vekil, ücretli gibi tüm personelin 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/A maddesi kapsamında kadrolu statüye geçirilmesi olduÄŸunu hatırlatmak isterim.
Biz Türkiye Kamu-Sen olarak iÅŸ güvencesi noktasında son derece hassasız. Kamu çalışanları devleti somutlaÅŸtıran en önemli unsurlardır. Ä°ÅŸ güvenceleri mutlaka olmalı. Farklı ülkelerde iÅŸ güvencesinin olmadığı yolunda açıklamalar yapılıyor. Oysa bütün ülkelerde iÅŸ güvencesi olan bir memur kesimi var. Zaten eksik personelle çalışıyoruz. Gerek OECD ülkeleri içerisinde gerekse AB ülkeleri içerisinde nüfusa göre en az kamu çalışanı Türkiye’dedir. O nedenle iÅŸ güvencesi saÄŸlam tutulmalı. Mutlak bir iÅŸ güvencesi de yoktur. 657’de bunun çerçevesi çizilmiÅŸtir.
Mülakat meselesi artık can sıkıcı bir hal almıştır. Artık nokta konulsun. Türkiye Kamu-Sen olarak kamu personelinin istihdamında KPSS’den sonra detaylı bir güvenlik soruÅŸturması ve sonrasında istihdamları saÄŸlansın. KPSS devamında bir mülakat haksızlığı beraberinde getirmektedir. Görevde yükselmede de durum böyle...SaÄŸlık Bakanlığında 97 puan alan bir arkadaşımız mülakatta eleniyor. Artık adaletsizliÄŸin kaynağı haline gelmiÅŸ olan mülakat meselesi gündemden çıkarılmalı ve uygulamaya bir nokta konulmalıdır.
Sayıları 100 bin dolayında olan Yardımcı Hizmetler Sınıfı Personeli büyük bir beklenti içindedir. Bu sınıftaki arkadaÅŸlarımızdan Lise ve üstü eÄŸitimi olanlar bir detaya mahsus olarak veri hazırlama kontrol iÅŸletmeni kadrolarına atanmalıdır. Bunun bütçeye getireceÄŸi yük son derece sınırlıdır.
Bununla birlikte, az önce de ifade ettiÄŸim gibi farklı statülerdeki kamu görevlilerinin izinlerinin eÅŸitlenmesi önem arz etmektedir.
Özellikle saÄŸlık çalışanları baÅŸta olmak üzere fiili hizmet zammına iliÅŸkin çalışmalar, bu Kurul tarafından organize edilerek tamamlanmalıdır. Nitekim bu konuda sayın CumhurbaÅŸkanımızın da söz verdiÄŸi unutulmamalıdır.
657 sayılı Kanunun 67. maddesi "DiÄŸer ÅŸartları taşımakla birlikte üst derecelerde kadro olmadığı için derece yükselmesi yapamayan memurların kazanılmış hak aylıkları, öÄŸrenim durumları itibariyle yükselebilecekleri dereceyi aÅŸmamak ÅŸartıyla iÅŸgal etmekte oldukları kadroların üst derecelerine yükseltilir." hükmüyle bu durumdaki memurun bir kısım haklarını korumaya almaktadır.
Yani; Devlet Memurları Kanunu’nun 68/A maddesine göre, memurların derece yükselmesi yapabilmesi için; derecesi içinde en az üç yıl ve bu derecenin 3üncü kademesinde bir yıl bulunmuÅŸ olması, kadronun tahsis edildiÄŸi görev için öngörülen nitelikleri elde etmiÅŸ olması yetmemekte, ayrıca üst derecelerden boÅŸ bir kadronun bulunması da gerekmektedir.
Bu düzenlemeye göre, 5 inci derece memur unvanlı kadroda bulunan, fakat kazanılmış hak aylığı itibariyle 2 inci derecenin 1 inci kademesini hak etmiÅŸ bir GÄ°H sınıfında bir memur olarak bazı hakları bakımından maÄŸduriyet yaÅŸamaktadır.
YaÅŸanan maÄŸduriyetlerin giderilmesi adına 657 sayılı Kanunun 36. maddesinin “Ortak Hükümler” baÅŸlığı altındaki “A” fıkrasında ve 67. Ve 68. maddelerinde deÄŸiÅŸiklik yapılarak kadrosuzluk sebebiyle derece yükselmesi yapamayanların kadro durumuna bakılmaksızın, öÄŸrenim durumları itibarı ile yükselebilecekleri en üst kadro derecesine kadar gidebilmeleri saÄŸlanmalıdır.
Yapılan teknik heyet toplantılarında bu konuya iliÅŸkin olarak bir sorun görülmediÄŸi ifade edilmiÅŸtir. Dolayısıyla bu konu da KPDK içinde çözüme kavuÅŸturulabilir.
KPDK toplantısında esnek çalışma süresine iliÅŸkin bir öneri geliÅŸtirilmiÅŸtir. Bu konuda özellikle kamu kurum ve kuruluÅŸlarının hizmet binalarının daha uzun süreli kullanılacağı, bu bakımdan da gerek yardımcı personel ihtiyacı gerekse enerji sarfiyatı bakımından kamuya ek bir yük getirip getirmeyeceÄŸi ve sunulan hizmetlerden faydalananlara bir maÄŸduriyet yaratıp yaratmayacağı iyi irdelenmelidir. Bununla birlikte literatürümüzde esnek istihdamla karıştırılarak yanlış anlaşılmalara mahal verebilecek bu konu “Ä°steÄŸe baÄŸlı çalışma zamanları” ya da “Tercihli çalışma zamanı” gibi kamuoyunda olumsuz algı oluÅŸturmayacak bir tanımla adlandırılmalıdır.
Devlet memurlarının emeklilik hakları ve emekli maaÅŸlarının belirlendiÄŸi 5434 sayılı Kanunun 15. maddesi ile 5510 sayılı Kanunun 80. maddelerinde deÄŸiÅŸiklik yapılarak memur maaşını oluÅŸturan bütün kalemler ile özel hizmet tazminatı, ek ödeme, ek ders, döner sermaye, fazla çalışma ücreti, ikramiye, sosyal denge tazminatı ve diÄŸer ödemeler de emekli keseneÄŸine dâhil edilmesi için bir prensip kararı bu masadan çıkarsa, önümüzdeki süreçte bu sorunun çözümü kolaylaÅŸacaktır.
Ayrıca memurlar çalışırken aile yardımı ve çocuk parasından yararlanıyor ama emekli oldukları an itibarı ile bu sosyal yardımlar kesiliyor. Bu ödemelerin emeklilik sonrası devam etmesi en azından sosyal devlet olmanın bir gereÄŸidir.
KreÅŸ konusu kamu çalışanlarının kanayan yarasıdır. Bu konuda ivedilikle gerekli tedbirler alınmalı ve zorda kalan ebeveynlerin kreÅŸ sorunu çözülmelidir. Taleplerimiz ve kamu görevlilerinin sorunları elbette bunlarla sınırlı deÄŸildir. Çok geniÅŸ yelpazede hazırlamış olduÄŸumuz raporu sayın Bakan’ın deÄŸerlendirmelerine sünüyorum. Toplantının hayırlı sonuçlar doÄŸurmasını diliyorum” dedi.
Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkan Vekili Önder Kahveci, KPDK toplantısına iliÅŸkin olarak hazırlanan raporu Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Jülide SarıeroÄŸlu’na sundu.
ÖNDER KAHVECÄ°'NÄ°N KPDK'YA SUNDUÄžU RAPORU GÖRMEK Ä°ÇÄ°N TIKLAYINIZ