TÜRKİYE KAMU-SEN
TÜRKİYE KAMU-SEN
TÜRKİYE KAMU-SEN
Türkiye Kamu Çalışanları Sendikaları Konfederasyonu
  • Anasayfa
  • Kurumsal
    • Türkiye Kamu-Sen
    • Yönetim Kurulumuz
    • İl Temsilcilerimiz
  • Haberler
    • Kamu-Sen
    • Ar-Ge
    • Kazanımlarımız
    • Genel Haberler
    • Sendikalardan
    • KVKK
  • Mevzuat
    • Kanunlar
    • Sendikal Mevzuat
    • Uluslararası Sözleşmeler
    • Yönetmelikler
    • Tüzük
  • Arşiv
  • Sendikalarımız
    • Türk Eğitim Sen
    • Türk Sağlık Sen
    • Türk Büro Sen
    • Türk Haber-Sen
    • Türk Yerel Hizmet Sen
    • Türk Kültür Sanat Sen
    • Türk İmar Sen
    • Türk. Tarım Orman Sen
    • Türk Ulaşım Sen
    • Türk Enerji Sen
    • Türk Diyanet-Vakıf Sen
  • Kamu-Sen TV
  • KVKK
  • İletişim
İlkeli, Kararlı ve Cesur Sendikacılığın Tek Adresi
AKP’NİN VERGİ POLİTİKALARI DAR GELİRLİYİ EZİYOR
  1. Arşiv 21-10-2006 1824 TKS Basın Bürosu
AKP’NİN VERGİ POLİTİKALARI DAR GELİRLİYİ EZİYOR
Paylaş twittle

Türkiye'de vergiler dar gelirliye cehennem azabı çektiriyor, yüksek gelirliye cennet sefası sürdürüyor

Türkiye'de vergiler dar gelirliye cehennem azabı çektiriyor, yüksek gelirliye cennet sefası sürdürüyor.

 

Türkiye Kamu-Sen Araştırma Geliştirme Merkezi'nin yaptığı vergi araştırması, ülkemizde yaşanan gelir dağılımı adaletsizliğinin temel nedenlerinden birinin, vergi politikalarındaki çarpıklık olduğunu ortaya koydu.

 

Asli görevi çok kazanandan sağladığı vergilerle dar gelirli vatandaşların alamadığı hizmeti sunmak olan vergi politikaları Türkiye'de tam tersine işlemekte ve fakirden alıp zengine vermektedir. Özellikle AKP Hükümeti döneminde bütün uyarı ve şikayetlere rağmen gelir vergisinin alt oranı değiştirilmemiş ancak geliri çok yüksek olanlardan alınan verginin oranı % 40'tan % 35'e indirilerek yıllık geliri 40 bin YTL'nin üzerinde olanların ödemekte olduğu vergiler 5 puan azalmıştır. Daha önce % 25 olan orta gelirli vatandaşlarımız üzerindeki vergi yükü ise 2 puan artırılmak suretiyle % 27'ye çıkarılmış ve dar gelirli vatandaşlarımız üzerindeki vergi yükü biraz daha artırılmıştır.

 

Araştırmaya göre Türkiye, düşük gelir grubundan en yüksek verginin, yüksek gelir grubunda bulunanlardan ise en düşük verginin alındığı ülkelerin başında geliyor. Buna göre asgari ücret seviyesinde 531 YTL brüt kazancı olan bir çalışan Fransa, Yunanistan ve Avustralya'da vergi muafiyeti nedeniyle hiç gelir vergisi ödemezken; ABD'de 635, İngiltere'de 696, Türkiye'de ise 956 YTL yıllık gelir vergisi ödüyor. Bu veriler, ülkemizde dar gelirli vatandaşlardan diğer ülkelere göre daha yüksek vergi alındığını gösteriyor.

 

Ancak aynı durum gelir seviyesi daha yüksek olan vatandaşlar için söz konusu değil. Aylık vergiye tabi kazancı 50.000 YTL olan bir mükellef, Avustralya'da 248.002, İngiltere'de 223.027, İtalya'da 225.897, Fransa'da 218.812 ve Yunanistan'da 230.545 YTL yıllık gelir vergisi öderken, Türkiye'de ise yalnızca 205.190 YTL gelir vergisi ödüyor.

 

Buna karşılık, vergi matrahı aylık asgari ücret seviyesi olan 531 YTL kazanan bir vatandaş Fransa, Yunanistan ve Avustralya'da hiç gelir vergisi ödemezken; Türkiye'deki bir mükellef ABD'deki mükelleften 321, İngiltere'dekinden ise 260 YTL daha fazla, yani 956 YTL yıllık gelir vergisi ödüyor.

 

Avrupa ile kıyaslandığında açıkça görüldüğü gibi ülkemizde dar gelirli vatandaşlarımızdan alınan vergi ile gelişmiş ülkelerde düşük gelirli vatandaşlardan alınan vergiler kıyaslandığında neredeyse iki kat fark çıkmaktadır. Oysa ülkemizde yüksek gelir elde eden vatandaşlar Avrupa ülkelerinden daha az vergi ödemektedirler.

 

Gelir dağılımında adaleti sağlamanın en önemli aracı uygulanan vergi politikalarıdır. Ne yazık ki bir çok alanda olduğu gibi ülkemizde de vergi politikaları, gelir dağılımında adaleti sağlamaktan çok, bütçe açıklarını kapatmak ve vergisini ödeyen mükelleften mümkün olduğunca fazla vergi almak üstüne kurulmuştur.

 

Daha adil bir vergi sistemi, kişileri ve kurumları kazançları oranında vergilendirmekten geçmektedir. Buna göre de dar gelirli vatandaşlardan mümkün olduğunca az, kazancı yüksek olanlardan ise daha fazla vergi almak suretiyle daha adil bir hizmet sunumu sağlanabilir. Ancak ülkemizde bu durumun tam tersi bir yapı bulunmaktadır. Aşağıdaki tabloda ülkemizdeki gelir vergisi uygulaması ile bazı ülkelerdeki gelir vergisi uygulamaları gösterilmekte,  ülkemizdeki vergi politikalarının çarpıklığı bütün çıplaklığı ile gözler önüne serilmektedir.

 

BAZI ÜLKELERDE ÖDENEN YILLIK GELİR VERGİSİ MİKTARI

(YTL)

VERGİYE TABİ AYLIK BRÜT KAZANÇ

ABD

AVU

İNG

İTA

FRA

YUN

TÜR

531 YTL

 

635

 

0

 

696

 

1.469

 

0

 

0

 

956

2.000 YTL

3.031

2.599

4.576

5.529

1.110

843

4.870

50.000 YTL

179.776

248.002

223.027

225.897

218.812

230.545

205.190

 

BAZI ÜLKELERDE 2006 YILI İÇİN GELİR VERGİSİ UYGULAMASI

 

 

ABD (2006)

 

Yıllık gelir;

0-7.550 $ arası                      % 10

7.550-30.650 $ arası             % 15

30.650-74.200 $ arası           % 25

74.200-154.800 $ arası         % 28

154.800-336.550 $ arası       % 33

336.550 ve üstü için            % 35

 

AVUSTRALYA (2006)

Yıllık gelir;

0-6.000 AUD arası                               % 0

6.001-25.000 AUD arası                      % 15

25.001-75.000 AUD arası    % 30

75.001-150.000 AUD arası  % 40

150.000 AUD ve üstü için                  % 35

 

İNGİLTERE (2006)

Yıllık gelir;

0-2.150 £ arası                      % 10

2.151-33.300 £ arası             % 22

33.300 £ üstü için % 40

 

FRANSA (2006)

Yıllık gelir;

0-5.515 € arası                      % 0

5.516-10.846 € arası             % 5,5

10.847-24.432 € arası           % 14

24.433-65.559 € arası           % 30

65.560 € ve üstü için           % 40

 

YUNANİSTAN (2006)

Yıllık gelir;

0-10.000 € arası                    % 0

10.000-13.400 € arası           % 15

13.400-23.400 € arası           % 30

23.400 € ve üstü için           % 40

 

TÜRKİYE (2006)

Yıllık gelir;

0-7.000 YTL arası % 15

7.000-18.000 YTL arası        % 20

18.000-40.000 YTL arası      % 27

40.000 YTL ve üstü             % 35

 

 

 

İTALYA (2006)

Yıllık gelir;

0-26.000 € arası                    % 23

26.000-33.500 € arası           % 33

33.500 € ve üstü için           % 39

 

 

Geri
İleri
  • 1

Önceki Haber / Sonraki Haber
Genel Başkandan
Misafihanelerimiz
Kamu-Sen TV
Kampanyalar

Genel Haberler

ANAYASA MAHKEMESİ KARARI ÜZERİNE ARAŞTIRMACILARIN HAKLARI İÇİN HAZİNE VE MALİYE BAKANLIĞI’NA BAŞVURDUK ANAYASA MAHKEMESİ KARARI ÜZERİNE ARAŞTIRMACILARIN HAKLARI İÇİN HAZİNE VE
30.05.2025
275
BAYRAM İKRAMİYESİ KAMU ÇALIŞANLARININ DA HAKKIDIR BAYRAM İKRAMİYESİ KAMU ÇALIŞANLARININ DA HAKKIDIR
29.05.2025
738
KÜLTÜR HİZMET KOLUNDA YETKİ TÜRK KÜLTÜR SANAT-SEN'DE KÜLTÜR HİZMET KOLUNDA YETKİ TÜRK KÜLTÜR SANAT-SEN'DE
28.05.2025
417
19 MAYIS RUHU SADECE GEÇMİŞİN HATIRASI DEĞİL GELECEĞİMİZİN DE TEMİNATIDIR 19 MAYIS RUHU SADECE GEÇMİŞİN HATIRASI DEĞİL GELECEĞİMİZİN DE TEMİNAT
16.05.2025
175
  • Kamu-Sen
  • Ar-Ge
  • Kazanımlarımız
  • Genel Haberler
  • Sendikalardan
  • KVKK

TÜRKİYE KAMU-SEN © 2025 Tüm Hakkı Saklıdır. Sitemizde bulunan içerikler kaynak belirtilmek suretiyle başka sitelerde yayınlanabilir.

Adres: Erzurum Mahallesi Talatpaşa Bulvarı No : 160 Kat:7 Çankaya-ANKARA
haber@kamusen.org.tr | Tel : +90 312 424 22 00