TÜRKİYE KAMU-SEN
TÜRKİYE KAMU-SEN
TÜRKİYE KAMU-SEN
Türkiye Kamu Çalışanları Sendikaları Konfederasyonu
  • Anasayfa
  • Kurumsal
    • Türkiye Kamu-Sen
    • Yönetim Kurulumuz
    • İl Temsilcilerimiz
  • Haberler
    • Kamu-Sen
    • Ar-Ge
    • Kazanımlarımız
    • Genel Haberler
    • Sendikalardan
    • KVKK
  • Mevzuat
    • Kanunlar
    • Sendikal Mevzuat
    • Uluslararası Sözleşmeler
    • Yönetmelikler
    • Tüzük
  • Arşiv
  • Sendikalarımız
    • Türk Eğitim Sen
    • Türk Sağlık Sen
    • Türk Büro Sen
    • Türk Haber-Sen
    • Türk Yerel Hizmet Sen
    • Türk Kültür Sanat Sen
    • Türk İmar Sen
    • Türk. Tarım Orman Sen
    • Türk Ulaşım Sen
    • Türk Enerji Sen
    • Türk Diyanet-Vakıf Sen
  • Kamu-Sen TV
  • KVKK
  • İletişim
İlkeli, Kararlı ve Cesur Sendikacılığın Tek Adresi
ANAYASA MAHKEMESİ 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU İLE 5302 SAYILI İL ÖZEL İDARESİ KANUNUNUN BAZI HÜKÜMLERİNİ İPTAL ETTİ
  1. Arşiv 28-12-2007 2437 TKS Basın Bürosu
ANAYASA MAHKEMESİ 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU İLE 5302 SAYILI İL ÖZEL İDARESİ KANUNUNUN BAZI HÜKÜMLERİNİ İPTAL ETTİ
Paylaş twittle

 

Anayasa Mahkemesi 5393 sayılı Belediye Kanununun  14

 

Anayasa Mahkemesi 5393 sayılı Belediye Kanununun  14. Maddesinin Birinci Fıkrasının (b) Bendinde Yer Alan "Okul öncesi eğitim kurumları açabilir..." Hükmünü; "                   "Okul öncesi eğitim, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun 19. ve 20. maddelerine göre mecburi ilköğrenim çağına gelmemiş çocukların ulusal öğretime hazırlanmasını sağlayıcı bir eğitimdir.
Milli eğitim, program ve yöntem itibariyle ulusal nitelikte olduğundan, mahalli müşterek nitelikte bir ihtiyaç olarak görülemez." Gerekçesi ile,

                   14. maddenin 2. fıkrasında  yer alan; "Belediye, kanunlarla başka bir kamu kurum ve kuruluşuna verilmeyen mahalli müşterek nitelikteki diğer görev ve hizmetleri de yapar veya yaptırır." Hükmünü

                   "İptali istenen kuralla belediyelerin "kanunlarla başka bir kamu kurum ve kuruluşuna verilmeyen mahalli müşterek nitelikteki diğer görevleri de" yapmakla görevlendirilmeleri, herhangi bir görev alanı tanımlaması yapılmaksızın, 5393 sayılı Yasa'nın 14. maddesinde belirlenmiş görev alanları dışında kalan her tür görevin yerine getirilmesi sonucunu doğuracaktır."Gerekçesi ile;

                   50. Maddenin Son Fıkrasında Yer Alan "...avukat unvanlı pozisyonlar hariç olmak üzere, ..." Bölümü hakkında ise;

                   "İptali istenen bölüm, 657 sayılı Yasanın 4/B maddesinde belirtilen bu iki istihdam durumu için bir farklılık yaratmaktadır. Bir başka anlatımla avukatlar dışındaki sözleşmeli personelin pozisyonları yasayla vize edilmiş sayılırken,  avukat unvanlı pozisyonlar bu kapsam dışında tutulmuştur." Gerekçesi  ile,

 

5302 Sayılı İl Özel İdaresi Kanununun ise;
5302 sayılı yasanın 10 .maddesinin b- Maddenin (h) Bendinde yer alan; Vergi, resim ve harç dışında kalan miktarı beşmilyardan yirmibeşmilyar Türk Lirasına kadar ihtilaf konusu olan özel idare alacaklarının anlaşma ile tasfiyesine karar vermek." Hükmünü,
"..... il genel meclislerinin görev ve yetkilerinin düzenlendiği 10. maddenin iptali istenilen (h) bendinde, il özel idarelerinin karar organı olan il genel meclislerine il özel idaresi kamu tüzel kişiliğine verilmemiş bir yetki verilmiş olmakta, böylece il genel meclislerinin hangi tür uyuşmazlıkların anlaşmayla tasfiyesine karar verebilecekleri konusunda belirsizliğe neden olunmaktadır. Bu durum, hukuk devleti ve idarenin kanuniliği ilkelerine aykırılık oluşturmaktadır." Gerekçesi ile,

15. maddenin ikinci fıkrasının "...ile yeniden görüşülmesi istenip de il genel meclisi üye tam sayısının salt çoğunluğuyla ısrar edilen kararlar ..." ibaresi ile üçüncü fıkrasının "Vali, meclisin ısrarı ile  kesinleşen kararlar aleyhine idarî yargıya başvurabilir." İbaresini
"Merkezi idarece Anayasa'nın 127. maddesinde çizilen çerçeve içinde kullanılması gereken vesayet yetkisinin zayıflatıldığı sonucuna varıldığı gerekçesi ile Anayasa'nın 123 ve 127. maddelerine aykırı bulmuş ve iptal etmiştir.

Anayasa Mahkemesinin karar metinleri ektedir.

 

     Anayasa Mahkemesinin E: 2005/32, K: 2007/3 Sayılı Kararı (22/2/2005 Tarihli ve 5302 Sayılı Kanun ile İlgili)

 

    Anayasa Mahkemesinin E: 2005/95, K: 2007/5 Sayılı Kararı (3/7/2005 Tarihli ve 5393 Sayılı Kanun ile İlgili)

 

 

 

Geri
İleri
  • 1

Önceki Haber / Sonraki Haber
Genel Başkandan
Misafihanelerimiz
Kamu-Sen TV
Kampanyalar

Genel Haberler

MEMUR VE EMEKLİLERİMİZ İÇİN HER TÜRLÜ MÜCADELEYİ KARARLILIKLA SÜRDÜRECEĞİZ MEMUR VE EMEKLİLERİMİZ İÇİN HER TÜRLÜ MÜCADELEYİ KARARLILIKLA SÜRDÜR
27.08.2025
22032
HAKEM KURULU’NDAN ÇEKİLDİK HAKEM KURULU’NDAN ÇEKİLDİK
27.08.2025
486
CUMHURBAŞKANI YARDIMCISI CEVDET YILMAZ'I ZİYARET ETTİK CUMHURBAŞKANI YARDIMCISI CEVDET YILMAZ'I ZİYARET ETTİK
22.08.2025
744
TOPLU SÖZLEŞME MASASI KISIR BİR DÖNGÜYE GİRMİŞTİR! TOPLU SÖZLEŞME MASASI KISIR BİR DÖNGÜYE GİRMİŞTİR!
20.08.2025
1911
  • Kamu-Sen
  • Ar-Ge
  • Kazanımlarımız
  • Genel Haberler
  • Sendikalardan
  • KVKK

TÜRKİYE KAMU-SEN © 2025 Tüm Hakkı Saklıdır. Sitemizde bulunan içerikler kaynak belirtilmek suretiyle başka sitelerde yayınlanabilir.

Adres: Erzurum Mahallesi Talatpaşa Bulvarı No : 160 Kat:7 Çankaya-ANKARA
haber@kamusen.org.tr | Tel : +90 312 424 22 00