ANAYASA MAHKEMESİ 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU İLE 5302 SAYILI İL ÖZEL İDARESİ KANUNUNUN BAZI HÜKÜMLERİNİ İPTAL ETTİ
TÜRKİYE KAMU-SEN
TÜRKİYE KAMU-SEN
TÜRKİYE KAMU-SEN
Türkiye Kamu Çalışanları Sendikaları Konfederasyonu
  • Anasayfa
  • Kurumsal
    • Türkiye Kamu-Sen
    • Yönetim Kurulumuz
    • İl Temsilcilerimiz
  • Haberler
    • Kamu-Sen
    • Ar-Ge
    • Kazanımlarımız
    • Genel Haberler
    • Sendikalardan
    • KVKK
  • Mevzuat
    • Kanunlar
    • Sendikal Mevzuat
    • Uluslararası SözleÅŸmeler
    • Yönetmelikler
    • Tüzük
  • ArÅŸiv
  • Sendikalarımız
    • Türk EÄŸitim Sen
    • Türk SaÄŸlık Sen
    • Türk Büro Sen
    • Türk Haber-Sen
    • Türk Yerel Hizmet Sen
    • Türk Kültür Sanat Sen
    • Türk İmar Sen
    • Türk. Tarım Orman Sen
    • Türk Ulaşım Sen
    • Türk Enerji Sen
    • Türk Diyanet-Vakıf Sen
  • Kamu-Sen TV
  • KVKK
  • İletiÅŸim
İlkeli, Kararlı ve Cesur Sendikacılığın Tek Adresi
ANAYASA MAHKEMESİ 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU İLE 5302 SAYILI İL ÖZEL İDARESİ KANUNUNUN BAZI HÜKÜMLERİNİ İPTAL ETTİ
  1. Arşiv 28-12-2007 2467 TKS Basın Bürosu
ANAYASA MAHKEMESİ 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU İLE 5302 SAYILI İL ÖZEL İDARESİ KANUNUNUN BAZI HÜKÜMLERİNİ İPTAL ETTİ
PaylaÅŸ twittle

 

Anayasa Mahkemesi 5393 sayılı Belediye Kanununun  14

 

Anayasa Mahkemesi 5393 sayılı Belediye Kanununun  14. Maddesinin Birinci Fıkrasının (b) Bendinde Yer Alan "Okul öncesi eÄŸitim kurumları açabilir..." Hükmünü; "                   "Okul öncesi eÄŸitim, 1739 sayılı Milli EÄŸitim Temel Kanununun 19. ve 20. maddelerine göre mecburi ilköÄŸrenim çağına gelmemiÅŸ çocukların ulusal öÄŸretime hazırlanmasını saÄŸlayıcı bir eÄŸitimdir.
Milli eÄŸitim, program ve yöntem itibariyle ulusal nitelikte olduÄŸundan, mahalli müÅŸterek nitelikte bir ihtiyaç olarak görülemez." Gerekçesi ile,

                   14. maddenin 2. fıkrasında  yer alan; "Belediye, kanunlarla baÅŸka bir kamu kurum ve kuruluÅŸuna verilmeyen mahalli müÅŸterek nitelikteki diÄŸer görev ve hizmetleri de yapar veya yaptırır." Hükmünü

                   "İptali istenen kuralla belediyelerin "kanunlarla baÅŸka bir kamu kurum ve kuruluÅŸuna verilmeyen mahalli müÅŸterek nitelikteki diÄŸer görevleri de" yapmakla görevlendirilmeleri, herhangi bir görev alanı tanımlaması yapılmaksızın, 5393 sayılı Yasa'nın 14. maddesinde belirlenmiÅŸ görev alanları dışında kalan her tür görevin yerine getirilmesi sonucunu doÄŸuracaktır."Gerekçesi ile;

                   50. Maddenin Son Fıkrasında Yer Alan "...avukat unvanlı pozisyonlar hariç olmak üzere, ..." Bölümü hakkında ise;

                   "İptali istenen bölüm, 657 sayılı Yasanın 4/B maddesinde belirtilen bu iki istihdam durumu için bir farklılık yaratmaktadır. Bir baÅŸka anlatımla avukatlar dışındaki sözleÅŸmeli personelin pozisyonları yasayla vize edilmiÅŸ sayılırken,  avukat unvanlı pozisyonlar bu kapsam dışında tutulmuÅŸtur." Gerekçesi  ile,

 

5302 Sayılı İl Özel İdaresi Kanununun ise;
5302 sayılı yasanın 10 .maddesinin b- Maddenin (h) Bendinde yer alan; Vergi, resim ve harç dışında kalan miktarı beÅŸmilyardan yirmibeÅŸmilyar Türk Lirasına kadar ihtilaf konusu olan özel idare alacaklarının anlaÅŸma ile tasfiyesine karar vermek." Hükmünü,
"..... il genel meclislerinin görev ve yetkilerinin düzenlendiÄŸi 10. maddenin iptali istenilen (h) bendinde, il özel idarelerinin karar organı olan il genel meclislerine il özel idaresi kamu tüzel kiÅŸiliÄŸine verilmemiÅŸ bir yetki verilmiÅŸ olmakta, böylece il genel meclislerinin hangi tür uyuÅŸmazlıkların anlaÅŸmayla tasfiyesine karar verebilecekleri konusunda belirsizliÄŸe neden olunmaktadır. Bu durum, hukuk devleti ve idarenin kanuniliÄŸi ilkelerine aykırılık oluÅŸturmaktadır." Gerekçesi ile,

15. maddenin ikinci fıkrasının "...ile yeniden görüÅŸülmesi istenip de il genel meclisi üye tam sayısının salt çoÄŸunluÄŸuyla ısrar edilen kararlar ..." ibaresi ile üçüncü fıkrasının "Vali, meclisin ısrarı ile  kesinleÅŸen kararlar aleyhine idarî yargıya baÅŸvurabilir." İbaresini
"Merkezi idarece Anayasa'nın 127. maddesinde çizilen çerçeve içinde kullanılması gereken vesayet yetkisinin zayıflatıldığı sonucuna varıldığı gerekçesi ile Anayasa'nın 123 ve 127. maddelerine aykırı bulmuÅŸ ve iptal etmiÅŸtir.

Anayasa Mahkemesinin karar metinleri ektedir.

 

     Anayasa Mahkemesinin E: 2005/32, K: 2007/3 Sayılı Kararı (22/2/2005 Tarihli ve 5302 Sayılı Kanun ile İlgili)

 

    Anayasa Mahkemesinin E: 2005/95, K: 2007/5 Sayılı Kararı (3/7/2005 Tarihli ve 5393 Sayılı Kanun ile İlgili)

 

 

 

Geri
İleri
  • 1

Önceki Haber / Sonraki Haber
Genel BaÅŸkandan
Misafihanelerimiz
Kamu-Sen TV
Kampanyalar

Genel Haberler

KAMU PERSONELİ DANIŞMA KURULU TOPLANTISI GERÇEKLEŞTİRİLDİ KAMU PERSONELİ DANIŞMA KURULU TOPLANTISI GERÇEKLEŞTİRİLDİ
30.09.2025
562
İNSANLIĞIN VİCDANI SUSTURULAMAZ İNSANLIĞIN VİCDANI SUSTURULAMAZ
25.09.2025
298
GAZZE'DE DEVAM EDEN KATLİAMA SON VERİLMELİDİR GAZZE'DE DEVAM EDEN KATLİAMA SON VERİLMELİDİR
16.09.2025
498
TBMM MİLLİ DAYANIÅžMA, KARDEÅžLİK VE DEMOKRASİ KOMİSYONU’NDA GÖRÜŞLERİMİZİ DİLE GETİRDİK TBMM MİLLİ DAYANIÅžMA, KARDEÅžLİK VE DEMOKRASİ KOMİSYONU’NDA GÖRÜŞLERÄ
11.09.2025
550
  • Kamu-Sen
  • Ar-Ge
  • Kazanımlarımız
  • Genel Haberler
  • Sendikalardan
  • KVKK

TÜRKİYE KAMU-SEN © 2025 Tüm Hakkı Saklıdır. Sitemizde bulunan içerikler kaynak belirtilmek suretiyle baÅŸka sitelerde yayınlanabilir.

Adres: Erzurum Mahallesi Talatpaşa Bulvarı No : 160 Kat:7 Çankaya-ANKARA
haber@kamusen.org.tr | Tel : +90 312 424 22 00