Anayasa Mahkemesi 5393 sayılı Belediye Kanununun 14
Anayasa Mahkemesi 5393 sayılı Belediye Kanununun 14. Maddesinin Birinci Fıkrasının (b) Bendinde Yer Alan "Okul öncesi eÄŸitim kurumları açabilir..." Hükmünü; " "Okul öncesi eÄŸitim, 1739 sayılı Milli EÄŸitim Temel Kanununun 19. ve 20. maddelerine göre mecburi ilköÄŸrenim çağına gelmemiÅŸ çocukların ulusal öÄŸretime hazırlanmasını saÄŸlayıcı bir eÄŸitimdir.
Milli eÄŸitim, program ve yöntem itibariyle ulusal nitelikte olduÄŸundan, mahalli müÅŸterek nitelikte bir ihtiyaç olarak görülemez." Gerekçesi ile,
14. maddenin 2. fıkrasında yer alan; "Belediye, kanunlarla baÅŸka bir kamu kurum ve kuruluÅŸuna verilmeyen mahalli müÅŸterek nitelikteki diÄŸer görev ve hizmetleri de yapar veya yaptırır." Hükmünü
"İptali istenen kuralla belediyelerin "kanunlarla baÅŸka bir kamu kurum ve kuruluÅŸuna verilmeyen mahalli müÅŸterek nitelikteki diÄŸer görevleri de" yapmakla görevlendirilmeleri, herhangi bir görev alanı tanımlaması yapılmaksızın, 5393 sayılı Yasa'nın 14. maddesinde belirlenmiÅŸ görev alanları dışında kalan her tür görevin yerine getirilmesi sonucunu doÄŸuracaktır."Gerekçesi ile;
50. Maddenin Son Fıkrasında Yer Alan "...avukat unvanlı pozisyonlar hariç olmak üzere, ..." Bölümü hakkında ise;
"İptali istenen bölüm, 657 sayılı Yasanın 4/B maddesinde belirtilen bu iki istihdam durumu için bir farklılık yaratmaktadır. Bir baÅŸka anlatımla avukatlar dışındaki sözleÅŸmeli personelin pozisyonları yasayla vize edilmiÅŸ sayılırken, avukat unvanlı pozisyonlar bu kapsam dışında tutulmuÅŸtur." Gerekçesi ile,
5302 Sayılı İl Özel İdaresi Kanununun ise;
5302 sayılı yasanın 10 .maddesinin b- Maddenin (h) Bendinde yer alan; Vergi, resim ve harç dışında kalan miktarı beÅŸmilyardan yirmibeÅŸmilyar Türk Lirasına kadar ihtilaf konusu olan özel idare alacaklarının anlaÅŸma ile tasfiyesine karar vermek." Hükmünü,
"..... il genel meclislerinin görev ve yetkilerinin düzenlendiÄŸi 10. maddenin iptali istenilen (h) bendinde, il özel idarelerinin karar organı olan il genel meclislerine il özel idaresi kamu tüzel kiÅŸiliÄŸine verilmemiÅŸ bir yetki verilmiÅŸ olmakta, böylece il genel meclislerinin hangi tür uyuÅŸmazlıkların anlaÅŸmayla tasfiyesine karar verebilecekleri konusunda belirsizliÄŸe neden olunmaktadır. Bu durum, hukuk devleti ve idarenin kanuniliÄŸi ilkelerine aykırılık oluÅŸturmaktadır." Gerekçesi ile,
15. maddenin ikinci fıkrasının "...ile yeniden görüÅŸülmesi istenip de il genel meclisi üye tam sayısının salt çoÄŸunluÄŸuyla ısrar edilen kararlar ..." ibaresi ile üçüncü fıkrasının "Vali, meclisin ısrarı ile kesinleÅŸen kararlar aleyhine idarî yargıya baÅŸvurabilir." İbaresini
"Merkezi idarece Anayasa'nın 127. maddesinde çizilen çerçeve içinde kullanılması gereken vesayet yetkisinin zayıflatıldığı sonucuna varıldığı gerekçesi ile Anayasa'nın 123 ve 127. maddelerine aykırı bulmuÅŸ ve iptal etmiÅŸtir.
Anayasa Mahkemesinin karar metinleri ektedir.