ANAYASA MAHKEMESİ KARARININ DEĞERLENDİRİLMESİ Anayasa Mahkemesi'nin 6245 sayılı Harcırah Kanunu'nun 10
ANAYASA MAHKEMESİ KARARININ DEĞERLENDİRİLMESİ Anayasa Mahkemesi'nin 6245 sayılı Harcırah Kanunu'nun 10. maddesinin 1. fıkrasına ilişkin kararı 26.11.2005 tarihli Resmi Gazetede yayımlandı.
Anayasa Mahkemesi 6245 Sayılı Harcırah Kanunu'nun 10. maddesinin 1. bendine, 4969 sayılı yasa ile eklenen "kendi yazılı talepleri üzerine gönderilenler hariç olmak üzere" ibaresini anayasanın 2 ve 10. maddelerine aykırı olduğu gerekçesi ile iptal etti.
Anayasa Mahkemesi kararını Resmi Gazetede yayımlanmadan önce; ilgili kanunun 10. maddesi; 27/04/2005 tarih ve 25798 sayılı R.G.de yayımlanan 5335 sayılı Kanunun 4. maddesi ile; "Zorunlu yer değiştirme, sınav, sağlık sebepleri ve eş durumu (bu madde uyarınca sürekli görev yolluğu almaya hak kazananların eşlerinin atamaları) dışında kendi yazılı talepleri üzerine gönderilenler hariç olmak üzere;" şeklinde yeniden düzenlenmiştir. Bu bilgiler ışığında aşağıdaki değerlendirmeler yapılmıştır;
1- 12.08.2003 tarihinden önce harcırahlara ilişkin düzenlemeler bütçe kanunları ile yapılmıştır. Bütçe kanunlarında yapılan bu düzenlemeler; düzenlendikleri yıl itibariyle, o yıl içerisinde Anayasa Mahkemesince iptal edilmiştir. Bu itibarla 26.11.2005 tarihli Anayasa Mahkemesi kararının 12.08.2003 tarihinde önce harcırah alamayanlar bakımından uygulanması söz konusu değildir.
2- 12.08.2003 tarihinden 27.04.2005 tarihine kadar ise; harcırahlara ilişkin düzenleme temel kanun olan 6245 sayılı yasanın 10. maddesinin 1. fıkrası ile yapılmıştır. 26.11.2005 tarihli Anayasa Mahkemesi Kararı; 27.04.2005 tarihinden önce 6245 Sayılı Harcırah Kanunu'nun 10. maddesinin 1. bendine, 4969 sayılı yasa ile eklenen "kendi yazılı talepleri üzerine gönderilenler hariç olmak üzere" ibaresinin iptaline ilişkindir.
"Ancak bilindiği üzere; Anayasamızın 153. maddesi gereğince; anayasa mahkemesi kararları geriye yürümemektedir. Bu durumda söz konusu kararın ilgililer hakkında doğrudan bir sonuç doğurması hukuken mümkün gözükmemektedir. Bu durumda; süresi içerinde dava açmış olanlar, davası kesinleşmemiş olanlar hakkında idare mahkemeleri iptal gerekçelerini göz önüne alarak lehe karar vereceklerdir.
Hiç dava açmamış olanlar bakımından ise; Anayasa mahkemesi kararının yeni bir durumu ihdas etmesi nedeniyle; yeniden başvuru yaparak; idare mahkemesinde dava açma hakkı bulunmaktadır. Bu davaların başarı şansı davanın usul yönünden mahkemece kabulüne bağlıdır.
3- 27.04.2005 tarihinden sonra ise; 6245 sayılı yasanın 10. maddesinin 1. fıkrası 27/04/2005 tarih ve 25798 sayılı R.G.de yayımlanan 5335 sayılı Kanunun 4. maddesi ile; "Zorunlu yer değiştirme, sınav, sağlık sebepleri ve eş durumu (bu madde uyarınca sürekli görev yolluğu almaya hak kazananların eşlerinin atamaları) dışında kendi yazılı talepleri üzerine gönderilenler hariç olmak üzere;" şeklinde yeniden düzenlenmiştir.
Anayasa Mahkemesi iptal kararının bu yeni düzenleme ile bir ilgisi bulunmamakla birlikte; Yüksek mahkemenin iptal hükmüne bakıldığında; iptal edilen hükmün anayasanın eşitlik ilkesine aykırı olduğu gerekçesine yer verilmiştir.
Bu haliyle; 27.04.2005 tarihinden sonra; kendilerine harcırah ödenmeyenler süresi içerisinde(60 günlük süre) idare mahkemelerinde; Anayasanın 2 ve 10. maddelerine aykırılık iddiası ile idare mahkemelerinde, dava açma hakkına sahiptirler.