SOSYAL SÄ°GORTALAR VE GENEL SAÄžLIK SÄ°GORTASI YASA TASARISI HAKKINDA EMEK PLATFORMU ORTAK AÇIKLAMASI
TBMM Genel Kurulu'nda görüÅŸülecek olan Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Yasasında deÄŸiÅŸiklik öngören Tasarı, çalışanlar, emekliler, hak sahibi durumundaki aile fertleri ile dul ve yetimler sosyal sigortalar ve saÄŸlık alanında ağır hak kayıplarına neden olacaktır" />
SOSYAL SÄ°GORTALAR VE GENEL SAÄžLIK SÄ°GORTASI YASA TASARISI HAKKINDA EMEK PLATFORMU ORTAK AÇIKLAMASI
TBMM Genel Kurulu'nda görüÅŸülecek olan Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Yasasında deÄŸiÅŸiklik öngören Tasarı, çalışanlar, emekliler, hak sahibi durumundaki aile fertleri ile dul ve yetimler sosyal sigortalar ve saÄŸlık alanında ağır hak kayıplarına neden olacaktır
SOSYAL SÄ°GORTALAR VE GENEL SAÄžLIK SÄ°GORTASI YASA TASARISI HAKKINDA EMEK PLATFORMU ORTAK AÇIKLAMASI
TBMM Genel Kurulu'nda görüÅŸülecek olan Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Yasasında deÄŸiÅŸiklik öngören Tasarı, çalışanlar, emekliler, hak sahibi durumundaki aile fertleri ile dul ve yetimler sosyal sigortalar ve saÄŸlık alanında ağır hak kayıplarına neden olacaktır.
Emeklilik ve saÄŸlık alanında köklü deÄŸiÅŸiklikler yapan ve kazanılmış hakları geriye götüren Tasarı, sosyal devlet ilkesine aykırıdır.
Tasarı ile yapılan düzenlemeler, ülkede yaÅŸayan herkesi olumsuz etkileyecek; sosyal sigorta ve saÄŸlık haklarına eriÅŸimlerini engelleyecek ve giderek olanaksız kılacaktır.
OluÅŸturulmak istenen sistemle, mevcut sistemdeki hakların korunduÄŸu iddia edilmektedir. Ancak bu iddia, tüm çalışanlar için gerçeÄŸi yansıtmamaktadır. Çünkü, bu tasarının yasalaÅŸtığı tarihten itibaren herkes bu yasa kapsamında çalıştığı süre oranında yeni düzenlemelerden etkilenecektir. Ayrıca, Tasarı yine iddia edildiÄŸi gibi, çalışanlar arasında norm ve standart birliÄŸi saÄŸlamamakta, aksine var olan farklılıkları derinleÅŸtirmektedir.
Tasarıyla yapılan düzenlemeyle;
Bugün, emeklilik için kadınlarda 58, erkeklerde 60 olan yaÅŸ sınırı kademeli olarak kadın ve erkeklerde 65'e, prim gün sayısı 7 binden 9 bin'e yükseltilmektedir.
Halen fiili hizmet zamanından yararlanan çalışanların bu hakları ellerinden alınmaktadır.
Malüllük ve ölüm aylığı haketmek için aranan 5 yıllık hizmet süresi 10 yıla, 900 günlük prim gün sayısı ise 1800 güne yükseltilmektedir.
Aylık baÄŸlama oranı her 360 prim gün sayısı için %2'ye indirilmektedir.
Emekli aylıklarının hesaplanmasına iliÅŸkin kazançların güncellenmesinde kullanılacak katsayının belirlenmesinde geliÅŸme hızının (refah payının) yüzde 100'ü yerine, yüzde 30'u dikkate alınacaktır.
Ä°ÅŸ kazası ve meslek hastalığı sonucu yüzde 25 ve daha yüksek oranda sakat kalan çalışanlara baÄŸlanan sürekli iÅŸ göremezlik gelirinin alt sınırı kaldırılmaktadır.
Alt sınır aylığı düÅŸürüldüÄŸünden, özellikle mevsimlik, geçici süreli ve yeni zamanlı çalışanlar, daha az aylık almakla karşı karşıya kalabilecektir.
Çalışan ve ölüm geliri-aylığı alan çocuksuz dul eÅŸ aylığı, yüzde 75'den, yüzde 50'ye düÅŸmektedir.
Emekli aylıklarının yükseltilmesinde yalnızca enflasyon oranındaki artış dikkate alınacağından, emekli, dul ve yetimlere refahtan pay verilmemektedir.
Asgari ücretin üçte biri tutarında, altı ay süreyle verilmesi kabul edilen süt emzirme yardımı, bir defaya mahsus bir ödeme olarak düzenlenmektedir.
Asgari ücretin üç katı tutarında verilmesi kabul edilen cenaze yardımı bir asgari ücret tutarına indirilmektedir.
Yetim kız çocukları için ödenmekte olan evlenme yardımı (çeyiz parası) yetim aylığının 24 katı tutarından, 12 katına düÅŸürülmektedir.
Çalışanlar ile emekli, dul ve yetimlerin yararlanacakları saÄŸlık hizmetlerine iliÅŸkin tedavi yöntemleri, ilaç ve tıbbi malzemelerin miktar ve sürelerinin belirlenme yetkisi kurum yönetimine bırakılarak belirsizlik yaratılmaktadır.
DiÅŸ protezlerine yaÅŸ sınırı getirilerek 18 yaşını doldurmamış veya 45 yaşından gün almamış kiÅŸiler protez bedelinin yüzde 50'sini cepten ödeyecektir.
Çalışanlar ile emekli dul ve yetimler, özel hastanelerden yararlanmak için saÄŸlık hizmeti bedelinin yüzde yirmisini cepten ödeyecektir.
Sosyal Güvenlik Kurumunun oluÅŸturacağı bir komisyonun belirleyeceÄŸi tedavi yöntemleri dışındaki yöntemlere dayalı tedaviler için, üç katına kadar fark ücret ödemesi öngörülmektedir.
Muayene ve tedaviler için ÅŸimdilik 2 YTL; protez, ortez ve ilaç bedelleri için yüzde 10 ve 20 oranında deÄŸiÅŸen oranlarda katılım payı ödenecektir.
Çalışması sona eren sigortalılardan, önceki yıl içinde 90 gün prim ödeyenlerin kendileri, 120 gün prim ödeyenlerin ise kendileri ile birlikte bakmakla yükümlü olduÄŸu kiÅŸilerin, 6 ay süreyle saÄŸlık yardımlarından yararlanma hakkı kaldırılmaktadır.
Genel Sigorta primlerinin devletin ödeyeceÄŸi kiÅŸiler için geçerli olan yoksulluk eÅŸiÄŸi, asgari ücretin üçte biri olarak belirlendiÄŸinden, en az düzeyde ve nasıl elde edildiÄŸine bakılmaksızın saÄŸlık sigortası primi ödemeden saÄŸlık hizmetinden yararlanamayacaktır.
SOSYAL GÜVENLÄ°K HAKLARI AÇISINDAN YARINLARI TAMAMIYLE GÜVENCESÄ°Z BIRAKAN VE AMAÇLANAN NORM VE STANDART BÄ°RLİĞİNÄ° ÇALIÅžANLARIN ALEYHÄ°NE DAHA DA BOZAN BU DÜZENLEMEYÄ° KABUL ETMEMÄ°Z MÜMKÜN DEĞİLDÄ°R.
TALEPLERÄ°MÄ°ZÄ°N DÄ°KKATE ALINMASINI TASARININ DERHAL GERÄ° ÇEKÄ°LMESÄ°NÄ° Ä°STÄ°YORUZ.