MUTABAKAT METNİ Toplantı Tarihi : 29
MUTABAKAT METNÄ° Toplantı Tarihi : 29.08.2005 Toplantı Yeri : BaÅŸbakanlık (2 No.lu Toplantı Salonu) Toplantının Konusu : Toplu GörüÅŸme. 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu hükümlerine göre yapılan 2005 yılı toplu görüÅŸmeleri, Kamu Ä°ÅŸveren Kurulu ile yetkili sendikalar ve baÄŸlı bulundukları konfederasyonların katılımı ile 15-29 AÄŸustos 2005 tarihleri arasında yapılmıştır. Toplantı sonucunda; 2006 yılında kamu görevlilerine saÄŸlanacak mali ve sosyal haklara iliÅŸkin olarak mutabakata varılan hususlar aÅŸağıda yer almaktadır. 1- Aylık katsayılar kullanılmak suretiyle Ocak ayında %2.5 ve Temmuz ayında %2.5 oranlarında memur aylıklarına genel zam yapılması, 2- Genel zamma ilaveten çeÅŸitli adlarla ek ödeme almayan kurumlarda çalışan yaklaşık 1.377.000 memura (temsil ve görev tazminatı alanlar ile kadro karşılığı sözleÅŸmeli personel hariç) Ocak ayından itibaren 40 YTL ve Temmuz ayından itibaren ise bu meblaÄŸa 40 YTL daha ilave edilerek 80 YTL denge tazminatı ödenmesi, (Döner sermayeli kuruluÅŸlarda aylık döner sermaye payı 40 ve/veya 80 YTL'nin altında olan personel için aylık en az döner sermaye ödemesi ise ilgili kurumun havuzundan karşılanmak üzere bu tutarlara eÅŸitlenecektir.) denge tazminatı ödenmesi öngörülen personelin kapsamına iliÅŸkin çalışmalarda konfederasyon temsilcileriyle görüÅŸülmesi, 3- Ayrıca, aile yardımı ödeneÄŸi gösterge rakamının 1.250'den 1.450'ye çıkarılması, 4- Sendika üyesi olan personele sendika aidatlarından kaynaklanan kayıplarını telafi amacıyla aylık 5 YTL ilave ödeme yapılmasını saÄŸlayacak düzenlemeye gidilmesi, 5- 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi sözleÅŸmeli personelin ücret skalasına iliÅŸkin ayarlamalar ile sosyal yardımlar konusunda ilgili kamu idareleri tarafından çalışması yapılması, kararlaÅŸtırılmıştır. Ayrıca, hizmet kolları itibariyle yetkili sendikalarca karşılaşılan sorunlara iliÅŸkin olarak iletilen talepler ve ekte yer alan çalışma ÅŸartlarını ilgilendiren talepleri içeren rapor üzerinde toplu görüÅŸme tutanakları göz önünde bulundurulmak suretiyle komisyon çalışmalarına devam edilmesi, özelleÅŸtirme uygulamalarının sonuçları ile ilgili komisyon raporundaki tespitlerin, toplantı tutanakları göz önünde tutularak takip edilmesi kararlaÅŸtırılmıştır. Kamu Ä°ÅŸveren Kurulu üyeleri ile yetkili sendika ve bunların baÄŸlı bulundukları konfederasyonların temsilcileri tarafından düzenlenen iÅŸbu mutabakat metni ve ekleri 29.08.2005 tarihinde birlikte imza altına alınmıştır. EKLER : Ek-1: Çalışma ÅŸartlarını ilgilendiren hususlara iliÅŸkin rapor Ek-2: ÖzelleÅŸtirme uygulamaları sonucu personel sorunlarına iliÅŸkin talepler ---------------------------------------- ÇALIÅžMA ÅžARTLARINI Ä°LGÄ°LENDÄ°REN HUSUSLARA Ä°LÄ°ÅžKÄ°N RAPOR 1- PERSONEL KANUN TASLAÄžI Konfederasyon temsilcileri, personel rejiminin yeniden düzenlenmesine iliÅŸkin olarak hazırlanan ve toplu görüÅŸme sürecinin 16 AÄŸustos 2005 tarihinde yapılan ikinci toplantısında Devlet Bakanı ve BaÅŸbakan Yardımcısı Sayın Mehmet Ali ÅžAHÄ°N tarafından bilgi edinilmesi amacıyla konfederasyonlara elden verilen dördüncü bölümü eksik olan tasarı taslağına iliÅŸkin olarak iÅŸ güvencesini içermeyen, toplu sözleÅŸme ve grevi düzenlemeyen bir taslağı kabul etmeyeceklerini ifade ederek deÄŸerlendirmelerinin devam ettiÄŸini beyan etmiÅŸlerdir. 2- SOSYAL GÜVENLÄ°K VE GENEL SAÄžLIK SÄ°GORTASI KANUN TASARISI Konfederasyon temsilcileri, Türkiye Büyük Millet Meclisi gündeminde bulunan Sosyal Güvenlik ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanun Tasarısı hazırlık çalışmalarında ve Türkiye Büyük Millet Meclisi komisyon görüÅŸmeleri sırasında kendi önerilerinin dikkate alınmadığını, Tasarıda çalışanların haklarında geriye gidiÅŸin söz konusu olduÄŸunu, bu çerçevede tasarının geri çekilerek konfederasyonların önerileri çerçevesinde yeniden tartışılması gerektiÄŸini ifade etmiÅŸlerdir. 3- KURULUÅž KANUNU OLMAYAN KURUM VE KURULUÅžLAR KONUSUNUN GÖRÜÅžÜLMESÄ° Kamu kurum ve kuruluÅŸlarının teÅŸkilat yapılarının yeniden düzenlenmesi çalışmalarında Konfederasyonların önerilerinin alınması talep edilmiÅŸtir. 4- ÇALIÅžMA YAÅžAMINDA KADINA YÖNELÄ°K AYRIMCILIÄžIN GÄ°DERÄ°LMESÄ° Çalışma yaÅŸamında kadına yönelik ayrımcılığın giderilmesi konusunda konfederasyon temsilcilerince iletilen talepler ÅŸunlardır : a) Kadınlar için yapılacak pozitif ayrımcılık yönündeki düzenlemelerin ayrımcılık sayılmayacağına ve eÅŸitliÄŸe aykırılık oluÅŸturmayacağına iliÅŸkin Anayasaya hüküm konulması, b) Personel alımlarında ayrımcılığın önlenmesine iliÅŸkin 122 sayılı, eÅŸit iÅŸe eÅŸit ücret sözleÅŸmesine iliÅŸkin 100 sayılı, mesleki yönlendirme ve eÄŸitime iliÅŸkin 142 sayılı ILO sözleÅŸmelerinin uygulanması, c) Yönetici kadrolara atamalarda ve yükselmelerde kadınlar lehine pozitif ayrımcılığın saÄŸlanması, d) Ücretli eÄŸitim ile fırsat ve davranış eÅŸitliÄŸine iliÅŸkin 140 ve 156 sayılı ILO sözleÅŸmelerinin onaylanması, e) "Kadına yönelik ÅŸiddet" ve "kadın hakları" konularında hizmet içi eÄŸitim verilmesi, f) "Kadın Hakları" adıyla Türkiye Büyük Millet Meclisinde yeni bir ihtisas komisyonu kurulması, g) 5393 sayılı Belediye Kanununda yer alan kadın ve çocuk sığınma evleri kurulmasına iliÅŸkin hükümlere iÅŸlerlik kazandırılması, h) KESK önerisine göre her yıl 8 Mart (Dünya Kadınlar Günü) tarihinde, TÜRKÄ°YE KAMU-SEN önerisine göre ise Anneler gününü izleyen günde kadınlara izin verilmesi (MEMUR-SEN'in ise böyle bir izin talebi olmamıştır), i) DoÄŸum sonrası aylıksız izin kullanan kadın memurların bu sürelerinin emekliliklerinde deÄŸerlendirilmesi için T.C. Emekli Sandığına ödenmesi gereken kesenek ve karşılıkların Devletçe karşılanması, j) Çalışan sayısı 50'yi geçen kamu kurumlarında ihtiyaca göre ücretsiz kreÅŸ açılması, k) DoÄŸum öncesi ve sonrası verilen aylıklı izin süreleri toplamının 24 haftaya, süt izni süresinin günde 3 saate çıkarılması, l) Kadınların ağır iÅŸlerde çalıştırılmaması (KESK ağır iÅŸlerde çalıştırılma olgusunun göreli nitelik taşıdığını, bu durumun kadınların tercihine bırakılması gerektiÄŸini ifade etmiÅŸtir.), m) Aile birliÄŸinin korunması amacıyla her ikisi de kamu görevlisi olan eÅŸlerden her hangi birinin talebi halinde, bulunduÄŸu yere diÄŸer eÅŸin atanmasının saÄŸlanması, n) Normal mesai saatleri dışında çalışan kadınların göreve geliÅŸ ve gidiÅŸlerinde can güvenliÄŸini saÄŸlayacak tedbirlerin alınması, o) Ceza evlerindeki personel yetersizliÄŸi nedeniyle açık görüÅŸ günlerinde diÄŸer kurumlardaki kadın memurların buralarda görevlendirilmesi uygulamasına son verilmesi. TÜRKÄ°YE KAMU-SEN bu maddenin baÅŸlığında ve içeriÄŸinde yer alan "ayrımcılık" ifadesi yerine "kadın çalışanların sorunları" ifadesinin kullanılmasını istemiÅŸtir. 5- SÄ°CÄ°L AFFI VE SENDÄ°KAL MÜCADELEDEN ÖTÜRÜ SÜRGÜN EDÄ°LEN PERSONELÄ°N Ä°STEĞİ HALÄ°NDE NAKÄ°LLERÄ°NÄ°N YAPILMASI Bu konuda konfederasyon temsilcilerince iletilen talepler ÅŸunlardır : a) Yürütmekte olduÄŸu görev itibariyle güvenlik soruÅŸturması ve arÅŸiv araÅŸtırması gerekmeyen personel için bu iÅŸlemlerin yapılması ve buna dayalı sicil raporu doldurulması uygulamasına son verilmesi, b) Son 6 yıla (1999-2004) iliÅŸkin olumsuz sicil notlarının 60 kabul edilerek olumluya çevrilmesi, c) 2003/41 sayılı BaÅŸbakanlık Genelgesinin kaldırılması, d) 4688 sayılı Kanunun 18 inci maddesinde yer alan sendika üye ve yöneticilerinin güvencesine iliÅŸkin hükümlere raÄŸmen görev yerleri deÄŸiÅŸtirilen veya geçici olarak baÅŸka yerlerde görevlendirilen sendika yönetici ve iÅŸ yeri temsilcilerinin eski görev yerlerine iade edilmesi, 6- DÄ°N GÖREVLÄ°LERÄ° VE KÖY EBELERÄ°N ÇALIÅžMA ÅžARTLARININ BELÄ°RLENMESÄ° Kurumların iÅŸleyiÅŸi ve çalışma ÅŸartlarından dolayı hafta sonu ve resmi tatil günlerinde izin kullandırılmayan kamu görevlilerine de hafta sonunda ve resmi tatillerde izin verilmesi, bunlardan hafta sonu ve resmi tatillerde çalıştırılan personele fazla çalışma ücreti ödenmesi, 7- BELÄ°RLÄ° SÜRELÄ° Ä°STÄ°HDAM EDÄ°LEN SÖZLEÅžMELÄ° PERSONEL UYGULAMASININ KALDIRILARAK ANILAN PERSONELÄ°N KADROYA GEÇÄ°RÄ°LMESÄ° 8- BELEDÄ°YE ÇALIÅžANLARININ MAAÅžLARININ GENEL BÜTÇEDEN VE VAKTÄ°NDE ÖDENMESÄ° Konfederasyon temsilcilerince belediyelerin Ä°ller Bankasından aldıkları payların personelin aylıklarının ve saÄŸlık giderlerinin ödenmesi amacıyla ödenek tahsisli olarak gönderilmesi talep edilmiÅŸtir. 9- ARAÅžTIRMA GÖREVLÄ°LERÄ° Ä°LE ÖÄžRETÄ°M ELEMANLARININ KARÅžI KARÅžIYA KALDIÄžI SORUNLARIN GÖRÜÅžÜLMESÄ° Bu konuda konfederasyon temsilcilerince iletilen talepler ÅŸunlardır : a) AraÅŸtırma Görevlisi ve Yardımcı Doçentlere kadro güvencesinin saÄŸlanması, b) Üniversitelerden beklenen bilimsel çalışmaların gereÄŸi gibi yapılmasını teminen daha fazla araÅŸtırma görevlisi istihdamına yönelik olarak merkezi idareden kaynaklanan sınırlamaların kaldırılması, c) ÖÄŸretim elemanı ücretlerinin iyileÅŸtirilmesi, d) GeliÅŸtirme ödeneÄŸi tutarlarının artırılması, e) Konfederasyonların temsilcilerinin üniversite, fakülte, enstitü ve yüksek okul yönetim organlarında temsil edilmesi, f) YÖK'ün kaldırılarak yüksek öÄŸretim sisteminin yeniden düzenlenmesi ve bu çalışmalarda konfederasyonların görüÅŸünün alınması. 10- BUGÜNE DEĞİN SENDÄ°KA AÄ°DATLARINI VERGÄ°DEN MUAF TUTMAYAN KURULUÅžLARIN GÖRÜÅžÜLMESÄ° Konfederasyon temsilcilerince sendika üyelik aidatlarının iÅŸçi sendikalarında olduÄŸu gibi vergi matrahından düÅŸülmesi talep edilmiÅŸtir. 11- GENEL Ä°DARÄ° HÄ°ZMETLERÄ°N VE YARDIMCI HÄ°ZMETLER SINIFINDA ÇALIÅžANLARIN GÖREV TANIMLARININ YAPILMASI VE 1.3.1982 TARÄ°HÄ°NDEN SONRA MEMURÄ°YETE BAÅžLAYAN TÜM KAMU GÖREVLÄ°LERÄ°NÄ°N KAMUDA GEÇEN Ä°ÅžÇÄ°LÄ°K SÜRELERÄ°NÄ°N KAZANILMIÅž HAK AYLIKLARINDA SAYILMASI Bu konuda konfederasyon temsilcilerince iletilen talepler ÅŸunlardır : a) Her bir kadronun görev tanımlarının yapılarak personelin yetki ve sorumluluklarının belirlenmesi, b) Yardımcı Hizmetler Sınıfında çalışanların öÄŸrenim durumlarına göre diÄŸer hizmet sınıflarına bir defaya mahsus olmak üzere sınavsız atanmalarının saÄŸlanması, c) Hangi statüde olursa olsun kamuda geçen sigortalı hizmet sürelerinin kazanılmış hak aylıklarında deÄŸerlendirilmesi. 12- KEFALET SANDIÄžININ TASFÄ°YE EDÄ°LEREK KESÄ°NTÄ°LERÄ°N GÜNÜN ÅžARTLARINA GÖRE DEÄžERLENDÄ°RÄ°LEREK HAK SAHÄ°PLERÄ°NE Ä°ADE EDÄ°LMESÄ° Konfederasyon temsilcilerince, 2489 sayılı Kanun kapsamındaki kefalet sandığı ile diÄŸer kefalet sandıklarının tasfiyesine iliÅŸkin olarak hazırlanmakta olan Kanun tasarısı çalışmalarında Konfederasyonların görüÅŸlerinin alınması talep edilmektedir. 13- SENDÄ°KALARIN PROTOKOLDE YER ALMALARI KESK temsilcisi kendi konfederasyonları açısından böyle bir talepleri bulunmadığını beyan etmiÅŸtir. 14- SÖZLEÅžMELÄ° PERSONELÄ°N SOSYAL HAKLARDAN YARARLANDIRILMASI Konfederasyon temsilcilerince, 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 657 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin (B) ve (C) bentleri kapsamında çalışan personele aile yardımı ve lojman tazminatı ödenmesi ile bunların giyecek ve yiyecek yardımlarından yararlandırılması talep edilmektedir. 15- KAMU GÖREVLÄ°LERÄ°NÄ°N DURUMLARINA UYGUN OLARAK AÇIKÖÄžRETÄ°M YOLUYLA ÖN LÄ°SANS, LÄ°SANS TAMAMLAMA VE LÄ°SANS EĞİTÄ°MÄ° ALMASIYLA Ä°LGÄ°LÄ° ÇALIÅžMA YAPILMASI 16- DÄ°ÄžER TALEPLER Konfederasyon Genel BaÅŸkanlarınca Toplu GörüÅŸme masasına sunulan "Ortak Gündem Önerileri"nin 9 uncu maddesinde yer almamakla birlikte konfederasyon temsilcileri, a) 18.1.1966 sayılı ve 711 sayılı Nöbetçi MemurluÄŸu Kurulması ve OlaÄŸanüstü Hal Tatbikatlarında Mesainin 24 Saat Devamını SaÄŸlayan Kanunun yürürlükten kaldırılması, b) "Memur" kadrolarının 1-4 derecelerde de ihdas edilmesi, c) Yardımcı Hizmetler Sınıfının kaldırılması ya da bu hizmet sınıfında görev yapmakta olan personele de ek gösterge verilmesi, d) Sendika yöneticilerinden 4688 sayılı Kanunda deÄŸiÅŸiklik yapan 5198 sayılı Kanunun yürürlüÄŸe girmesinden önce aylıksız izin kullananların bu sürelerinin kazanılmış hak aylığı ve emekliliklerinde deÄŸerlendirilmesi, e) 2005/14 sayılı BaÅŸbakanlık Genelgesinde yer alan memnu hakların iadesi kararı alanların kamu görevlerine dönüÅŸlerine iliÅŸkin hükümdeki eksikliÄŸin giderilmesi, f) Ä°steÄŸe baÄŸlı naklen atamalar ile ilk defa yapılan atamalarda 2003 yılı öncesinde olduÄŸu gibi harcırah verilmesinin saÄŸlanması, g) Parmak izi alınması veya retina taraması tespitleriyle yapılan kurum giriÅŸ ve çıkışları ile çalışma odalarındaki kameralı takip uygulamalarına son verilmesi, h) Büyük yatırım projelerinde fiilen çalışanlara ödenen ilave özel hizmet tazminatı ödemesinden yararlananlar arasına tekniker ve teknisyenlerin de eklenmesi ve personel sayısının %10'u olan sınırın %20'ye çıkarılması, taleplerinin de toplu görüÅŸme masasında ayrıca deÄŸerlendirilmesini istemiÅŸlerdir. ---------------------------------------- ÖZELLEÅžTÄ°RME UYGULAMALARI SONUCU PERSONEL SORUNLARINA Ä°LÄ°ÅžKÄ°N TALEPLER 1-4046 sayılı ÖzelleÅŸtirme Uygulamaları Hakkındaki Kanunun 22'nci maddesine göre yapılan personel na-erinde, nakle tabi tutulan personelin Devlet Personel BaÅŸkanlığına bildirim tarihlerinin yıl içinde farklılıklar göstermesi sebebiyle Vergi Usul Kanunu uyarınca yapılan vergi oranlarındaki artışın fark tazminatına esas tutulan ücreti düÅŸürdüÄŸü, bazı personelin maÄŸdur olduÄŸu, ayrıca yine bu sebeple Türk Telekom'da aylıksız izinli sayılacak personelin Devlet Personel BaÅŸkanlığına bildirimlerinin 2006 yılına sarkıtılarak hak kayıplarının önlenmesi taleplerinin Maliye Bakanlığınca detaylı olarak incelenerek deÄŸerlendirilmesi, 2- 399 sayılı KHK'ya ekli 1 sayılı cetvele tabi olarak görev yapmakta iken 4046 sayılı Kanunun 22'nci maddesine göre nakledilen araÅŸtırmacı personelin, 3 yıllık ÅŸahsa baÄŸlı hak uygulaması sona erdikten sonra, özellikle ek göstergeleri dikkate alındığında mali haklarının nakledilmeden önceki kadrolarına ait mali haklarının altına düÅŸmesi sebebiyle maÄŸdur edildikleri, bu çerçevede maÄŸduriyetlerin giderilmesi talebi hakkında Maliye Bakanlığınca deÄŸerlendirmede bulunulması, 3- 4046 sayılı Kanunun 22'nci maddesine göre ÖzelleÅŸtirme Ä°daresi BaÅŸkanlığına verilen istihdam fazlası personel belirleme yetkisinin kaldırılması ve istihdam fazlası personel belirlenirken objektif ölçütler getirilmesi taleplerine iliÅŸkin olarak konunun ÖzelleÅŸtirme Ä°daresi BaÅŸkanlığınca, özelleÅŸtirme programındaki kuruluÅŸlara bir genel yazı gönderilerek, özelleÅŸtirme öncesi yapılacak istihdam fazlası personel belirlenmesinde kuruluÅŸların faaliyet gösterdikleri sektörel yapı dikkate alınarak objektif ölçütler kullanılmasına özen gösterilmesinin talep edilmesi, 4- 4046 sayılı Kanunun 22'nci maddesine göre bildirilen personelin fark tazminatlarının belirlenmesinde esas alınan tarihin Devlet Personel BaÅŸkanlığına bildirim tarihi yerine iliÅŸik kesme tarihlerinin esas alınması talebinin birinci maddede yer alan konu ile paralel deÄŸerlendirilmesi, 5- 4046 sayılı Kanunun 22'nci maddesine göre ÖzelleÅŸtirme Ä°daresi BaÅŸkanlığına verilen istihdam fazlası personelden ihtiyaç duyulanların özelleÅŸtirilecek baÅŸka kuruluÅŸlarda geçici olarak görevlendirmelerinde ilgili personelin isteÄŸinin dikkate alınarak bu tür bir görevlendirme yapılması, (memurlarnet) 6-Sendikaların zorunlu organlarına seçimle gelen baÅŸta yönetici personelin 4046 sayılı Kanunun 22'nci maddesine göre nakil durumunun ortaya çıkması halinde bunların na-erinin aynı hizmet kolundaki iÅŸ yerlerine yapılması talebinin münhal kadro imkanlarına göre Devlet Personel BaÅŸkanlığınca yerine getirilmesi, 7-657 sayılı Kanunun 4/B ve 4C maddesine göre istihdam edilen sözleÅŸmeli ve geçici personele sendikal örgütlenme hakkı tanınması ile geçici personelin görev tanımlarının yapılması ve statülerinin tespiti talepleri hakkında çalışmalarda bulunulması, 8-TEDAÅž ve benzeri kuruluÅŸlarda belirli süreli iÅŸ sözleÅŸmesine göre istihdam edilen (mühendis, avukat, ÅŸef v.b) personelin Ä°ÅŸ Kanununa tabi olmaları ve bunların kapsam dışı statülerinin toplu iÅŸ sözleÅŸmesinden kaynaklanması nedeniyle memur sendikalarına üye olmalarına imkan bulunmadığı, 9-Nakle tabi tutulan personelin geçmiÅŸ hizmetlerinin atandıkları kurumlarda bazı uygulamalarda (görevde yükselme, lojman kreÅŸ v.b.) deÄŸerlendirmeye alınması talebinin deÄŸerlendirmeye alınması, 10-4046 sayılı Kanunun 22'nci maddesine göre yapılan na-erde eÅŸ durumunun dikkate alınması talebinin yerine getirilmesinde idari kararlarla ilgililere yardımcı olunması, hususlarında görüÅŸ birliÄŸine varılmıştır.