Kamu Personeli Danışma Kurulu (KPDK) 2017 yılı Kasım ayı toplantısı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ReÅŸat Moralı toplantı salonunda yapıldı
Kamu Personeli Danışma Kurulu (KPDK) 2017 yılı Kasım ayı toplantısı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ReÅŸat Moralı toplantı salonunda yapıldı.
KPDK toplantısında Genel BaÅŸkanımız Ä°smail Koncuk, Türkiye Kamu-Sen Genel Toplu SözleÅŸme Sekreteri Necati Alsancak ve teknik heyetimiz de hazır bulundu.
ÇALIÅžMA BAKANI SARIEROÄžLU:SORUNLAR ÇERÇEVESÄ°NDE ÇALIÅžMALARIMIZ DEVAM EDÄ°YOR
Kamu Personeli Danışma Kurulu Kasım ayı toplantısının açılışında bir konuÅŸma yapan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Jülide SarıeroÄŸlu; toplantımız hayırlı ve uÄŸurlu olsun. Göreve geldiÄŸimiz günden beridir sorunların çözümü noktasında yoÄŸun bir mesai harcıyoruz. KPDK toplantılarının da bu çözümler noktasında son derece önemli toplantılar olduÄŸuna inanıyoruz. Gündemimizde olan tüm konular üzerine çalışmalarımız devam etmektedir. Bir çok sorunun bu masa etrafında çözüleceÄŸine inanıyor, tekrar toplantımızın hayırlı olmasını temenni ediyorum.” dedi.
KONCUK:KPDK TOPLANTILARINDA ARTIK AYAKLARIMIZ GERÄ°YE GÄ°DÄ°YOR
Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkanı Ä°smail Koncuk toplantıya katılanları selamlayarak baÅŸladığı konuÅŸmasında; “Bu tür toplantılara gelirken daha önceki yıllarda daha arzulu ve istekli geliyorduk. YaÅŸanan problemleri nasıl çözeriz?diye. 5. toplantıyı yapıyoruz ama ayaklarımız geri gidiyor. Bu toplantının kanunda yazan bir formaliteyi tamamlamaktan baÅŸka bir sonuç doÄŸruymayacağına inanarak geliyoruz. Elbette sendikacı olarak buralarda birtakım ÅŸeyleri söylüyoruz. Bu tabi ne sayın Bakanımızın ne de burada olan Kamu Ä°ÅŸveren Heyetinin suçu deÄŸil. Herkesin bir suçu var burada, sendikalarımızın da. sorumlulukları var. Gerek Toplu sözleÅŸme kanunu, gerek bunun içinde yer alan KPDK, Kurum Ä°dari Kurullarını nasıl etkin kılabiliriz, kamuda kamu çalışanlarının problemlerini çözerken hizmet kalitesini nasıl artırabiliriz hep beraber bunu düÅŸünmemiz lazım ama formaliteden öteye götüremedik. Bu sayın Bakanla ilgili deÄŸil tabii, bu sizin ilk toplantınız. Toplu sözleÅŸmede tespit yaptık, sizde buna katıldınız. Toplu sözleÅŸme konusu olmayacak bazı problemlerin KÄ°K toplantılarında ya da KPDK’da çözülebileceÄŸini konuÅŸtuk am aradan 3 ay geçti ama henüz sonuç yok. Ä°nÅŸaallah bundan sonraki toplantılara katılmadan bunlarda ilerleme olsun, bizde buraya iÅŸtahla gelelim. Keyifle konuÅŸalım burada.
Åžu ana kadar yapılanlardan hareketle söylüyorum, hiç bir beklentim olmadığını buraya gelmeden açıklamıştım. Halen bir beklentim yok ama problemleri söyleyeceÄŸiz bu bizim görevimiz. GeçmiÅŸte aldığımız kararlar var ama hala hayata geçmedi. Mesela, disiplin affı, yardımcı hizmetler sınıfına ek gösterge verilmesi, 4-C’lilere kadro ki aynı zamanda toplu sözleÅŸme kararı idi ama maalesef çözülmedi. Ä°zinlerin iÅŸ günü esasına göre düzenlenmesi bunlar bizim KPDK da mutabık kaldığımız konulardı ama hala hayata geçmedi.
KONCUK: KAMUDA HER ÅžEYDEN ÖNCE HUZUR SAÄžLANMALI
Kamu son derece önemli, bu ülkenin huzuru için, vatandaÅŸlarımıza kaliteli hizmetin ulaÅŸması için kamuyu kucaklamak lazım. Nasıl kucaklarız? huzuru saÄŸlayarak kucaklarız. Åžu ana kadar huzuru saÄŸlamak adına gerekli adımlar atılmadı. Mesela kamuda ayrımcılık hala kalkmadı, mevzuat düzenlemeleri hala yapılmadı, mülakat konusu yönetici atamada vs. hala çözülmedi. Bu konuda yaÅŸadıklarımız ortada, ayrımcılığın temelinde bu mülakat esaslı düzenlemeler yer alıyor. Bu sistem bu ÅŸekilde devam ettikçe kamuda liyakati saÄŸlayacak sistemi kabiliyetli, donanımlı, bilgili insanları kamuda yetkili kılma sistemini oluÅŸturabilmemiz verimliliÄŸi artırabilmemiz, kamuda var olan ve derinleÅŸen huzursuzluÄŸu ortadan kaldırabilmemiz mümkün deÄŸil. Bunlar siyaset üstü konulardır. Ülkemizin geleceÄŸi için önemli konulardır, Ä°smail Koncuk’un ÅŸahsi davası deÄŸildir.
KONCUK: SÖZLEÅžMELÄ°LER VE KADROLULAR ARASINDA FARKLAR ÇOK
4-B ve 4-C konusu hala çözülmedi. 4-B 2011’de kaldırıldı. Siyasi partiler seçim beyannamelerine koydular, iktidar da seçim beyannamesine koydu ve 4-B’lileri kadroya aldı ve bu sistemi kaldırdı ama 4-B alımı daha da hız kazandı ve kamuda devam etti. Zaman zaman Bakanlarımız bilemiyorum mevzuattan haberleri mi yok , bilmiyorlar mı ya da kamuoyuna mı böyle sunuyorlar bilemiyorum ama bu haberlerin okuyunca üzülüyorum. “SözleÅŸmeliyle kadrolu arasında fark yoktur” diyorlar. Sendikacı olarak bu haberler bizi geriyor ama bunlara cevap verme usulünün de bizim terbiyemizle mütenasip olması gerektiÄŸi için biz bize uygun cevaplar veriyoruz. SözleÅŸmeliyle kadrolu memur arasındaki farklardan bazılarını ifade edeyim;
SözleÅŸmeli personelin 1. dereceden yakını vefatı halinde 3 gün, diÄŸer memurlara 7 gün izin veriliyor.
EÅŸi DoÄŸum yaparsa sözleÅŸmelilere 2 gün, diÄŸerler memura 10 gün izin,
Evlenirse, sözleÅŸmeliye 3 gün, diÄŸer memura 7 gün izin,
Vergi dilimi tüm sözleÅŸme ücreti gelir vergisine tabi, diÄŸer memurlarımızda sadece bazı maaÅŸ kalemleri gelir vergisine tabi, sözleÅŸmeli personel yüzde 20’lik vergi dilimine çok daha hızlı giriyor.
SözleÅŸmelilere 1 yıl ücretsiz doÄŸum izni verilirken diÄŸerine 2 yıl veriliyor,
Süt izni 1 yaşına kadar günde bir buçuk saat veriliyor sözleÅŸmeliye, kadroluya ilk altı ay günde 3 saat, ikinci altı ay günde bir buçuk saat izin hakkı veriliyor. Bu nasıl mantıktır. Bu memleketin geleceÄŸi olan evlatları sözleÅŸmeli de kadrolu da yetiÅŸtiriyor, nesiller arasında farklı bir muamele yapılıyor. Bunlar vicdanı kanatan farklardır bunlar.
SözleÅŸmeliler görevde yükselme sınavına giremiyor, diÄŸerleri giriyor.
EÅŸ durumu, tayin hakkı yok, özür tayin hakkı yok sözleÅŸmeli personelin ama diÄŸerlerinin var,
SözleÅŸmelilerde yıllık izni bir sonraki yıla aktarılmıyor ama diÄŸerlerinin var.
Yurt dışında eÄŸitim yanda görevlendirilme hakkı yok sözleÅŸmelilerin ama diÄŸerlerinde var,
Tayinlerde harcırah konusu, birinde var diÄŸerinde yok...Bunlar çözülemeyecek problemler mi? Daha öncede ifade ettim hükümetin erken emeklilik konusundaki düÅŸünce ve tavrını biliyoruz. Erken emeklilik olmasın diyor. Sayın DavutoÄŸlu ile BaÅŸbakan olduÄŸu ilk dönemlerde bir toplantı yapmıştık. Orada erken emeklilik konusu gündeme gelmiÅŸti. 4-C’linin emeklilik yaşı dolduÄŸu anda sözleÅŸmesi yenilenmiyor. Diyoruz ki, “DiÄŸer memurlarımızın 65 yaşına kadar çalışma hakkı var” ama 4-C’linin çalışmasına ihtiyacımız yok. Bunlarında yaptığı iÅŸ var, sorumlulukları var. Basit bir düzenlemeyle halledilebilecek bir konu iken, herkes kulağının üzerine yatmış bu problemler çözülmüyor. Bunlar mutlaka çözülmeli.
KONCUK: TARÄ°HE NOT DÜÅžÜYORUM, TAÅžERON KONUSUNDA GELECEK SÄ°STEM DAHA BÜYÜK SORUNLARI BERABERÄ°NDE GETÄ°RECEK
TaÅŸerona kadro konusu. Net söylüyorum ben korkuyorum. Neden korkuyorum? Sendika baÅŸkanı olarak korkuyorum. 750 bin taÅŸeron çalışan var, öyle bir istihdam modeli ile karşı karşıya kalacağımızı düÅŸünüyorum ki, 4-B ve 4-C’den gelen problemleri aratacak problemlerle hem sendikalar hem de kamu tarafı uÄŸraÅŸmak zorunda kalacak. Çünkü taÅŸeron problemini çözebilecek mantaliteyi ben ÅŸu an göremiyorum. En baÅŸta Maliye Bakanımızda ve bürokratlarımız da göremiyorum.bakış açısı belli ve kitle çok büyük, yıllarca tartışacağımız bir konumuz daha doÄŸmak üzere. Bunu engellemek mümkün ama bunu engelleyecek irade feraset kimde var ben göremiyorum. Hep birlikte göreceÄŸiz çıkacak kanunu. Bunu tarihe not düÅŸmek için ifade ediyorum bu masada. Gelecek sistem çözüm olmayacak ve yeni problemler doÄŸacak. Aynı ucube yöntem üzerinden kamuya istihdam saÄŸlanacak. 4-A bir kenara bırakılacak, 4-B ÅŸu an kaldırılsın diye konuÅŸurken, 4-A, 4-B’yi aratacak bir istihdam türüyle kamu karşı karşıya kalacak. Böyle düÅŸünüyorum umarım biz yanılırız.
KONCUK: PERFORMANS SÄ°STEMÄ° BAÅžLAMADAN BÄ°TTÄ°
Performans sistemi baÅŸlamadan bitti MEB’de bitti. umarım Milli EÄŸitim Bakanlığında yaÅŸanan bir ders olur. Adeta rezalet yaÅŸandı. ÖÄŸrencinin önüne öÄŸretmenlerimizi attık. Kamuda umarım böyle acayip bir performans sistemini uygulamaya kimse cesaret etmez. Devlet Personel BaÅŸkanlığının bu konuda yaptığı çalışmayı biliyoruz, çok kötü bir çalışma asla uygulanmaması gereken bir çalışmadır.
KONCUK: MÜLAKAT SÄ°STEMÄ° YANLIÅžINDAN DÖNÜLMELÄ°
Mülakat konusu, öÄŸretmen, memur alımında bu sistem kaldırılmalı. Sayın bakan dün mülakat sistemini öÄŸretmen alımı bakımından, kaldı geçti ÅŸeklinde yapılacağı ve atamaların KPSS puan üstünlüÄŸüne göre yapılacağı yönünde daha önce açıklaması vardı ama o açıklamada çok net ve tatminkar deÄŸildi. Sayın bakan sesli düÅŸünüyor gibi konuÅŸtu, umarım kökten kaldırılır. Aynı ÅŸey SaÄŸlık Bakanlığında önümüzdeki günlerde uygulanmaya baÅŸlanacak bu ÅŸu anda hükümetin siyaseten en büyük yanlışlarındandır. Genç istihdamının bu kadar arttığı günümüzde alın teri döken, puanı yüksek insanları mülakata tabi tutup haksızlıkların önünü açmak siyaseten iktidarın iyi deÄŸerlendirmesi gerekir.
KONCUK: AÇIÄžA ALINANLAR VE Ä°HRAÇLAR KONUSUNDA YENÄ° BÄ°R YOL BULMAK GEREK
Açıktakiler ve ihraçlar konusunda hükümetin yeni bir yol bulaması lazım. Komisyon çalışıyor, karar verecek vs. Komisyon bu kriterlerle karar veremeyecek ancak takipsizlik kararı almış olanları belki göreve iade edecek ama genelde kamuyu rahatlatacak bir çözüm görünmüyor. 102 bin baÅŸvuru var sanırım ÅŸu anda. Bu uluslararası platformda da başımızı aÄŸrıtacaktır. Åžahıs olarak, sendika olarak fetöcülerle yolumuz hiç kesiÅŸmedi ama insan olarak bunu deÄŸerlendirdiÄŸinizde farklı yöntemler bulmanın Türkiye’ye yakışır olduÄŸunu düÅŸünüyorum. Bu konuda vurdumduymazlık var, valilikler, kaymakamlıklar açığa almış kimsenin umurunda deÄŸil. Süleyman Demirel Üniversitesi’nde bir kardeÅŸimizin hanımı ihraç oldu bylock iddiasıyla. çocukluÄŸunu bildiÄŸim ilgisi alakası olmayan bir kardeÅŸimiz açığa alındı, karısı ihraç oldu diye. Bir üniversite bunu nasıl yapar? Bu kimse tarafında görülmüyor. Sui zan. Dinimizde yasaklanmış ama bizde hepsi var ÅŸu an. Sui zan, ihbar, asılsız dedikodular...Buna dur diyecek bir mekanizmayı kimse hayata geçirmiyor. Ülkemiz açısında da yakışmayan bir durumdur. Zulmün yüce dinimiz açısından nasıl bir tavır olduÄŸunu, lanetlendiÄŸini hepimiz biliyoruz. Bu bir zulümdür, karısı ihraç oldu diye birini açığa almak zulümdür. Tekrar altını çiziyorum, FETÖcülerle hiç yolum kesiÅŸmedi, iÅŸim olmaz, stratejilerini beÄŸenmedim, içlerinde olmadım, çalışmalarına hiç inanmadım samimi gelmedi ama bugün yaÅŸadıklarımıza bir baÅŸka yol bulmak zorundayız.
KONCUK: HÜKÜMET, MEMURUN Ä°Åž GÜVENCESÄ°YLE ARTIK UÄžRAÅžMAMALI
657 ile ilgili bir çalışma varsa haberimiz oldun. Bizde katkı saÄŸlayalım. Memurun
iÅŸ güvencesinden hükümet elini çekmeli bu tartışılmamalıdır. Kamuda istihdam çeÅŸitliliÄŸinin yarattığı huzursuzluÄŸu hepimiz biliyoruz. Daha da huzursuz kılmanın adımlarını atmak yerine kamuda ne yaparız, mevcut sistemi nasıl sistemi güçlendiririz bunu düÅŸünmemiz lazım.
KONCUK: TOPLU SÖZLEÅžMEDE ALINAN ZAM ORTADA, ÅžU ANKÄ° ENFLASYON DA ORTADA
Toplu sözleÅŸme imzalandı, 2018’de, yüzde 4+3,5 alacağız. Åžu an yüzde 11,90 enflasyon oranı. 2 kere 2 kaç eder, alırken mi, satarken mi? diye sormuÅŸlar ya, Bizde soralım “alırken mi, satarken mi?” diye. Enflasyon yüzde 11,90 diye, 2018’de Maliye Bakanlığı yeniden deÄŸerleme oranını yüzde 14, 47 yapıyor. Enflasyon yüzde 11,90 diye Memur ve emeklinin zammını niye gerçekleÅŸen enflasyon üzerinden deÄŸerlendirmiyoruz?Alırken baÅŸka bir Maliye Bakanlığı anlayışı var satarken baÅŸka bir anlayış var. Önümüzde 2 ay daha var, enflasyonun ne çıkacağını bilmiyoruz, daha da artabilir. bu kabul edilemez. Altın, dolar uçmuÅŸ memur ve emekliye dönüp bakan yok. Vergi alırken de dar ve sabit gelirlinin kafasına kafasına vurarak alıyoruz ama verirken kaşık ucuyla veriyoruz. Bu doÄŸru bir yöntem deÄŸildir.
Vergi dilimi meselesinde ne. yapılacak? Kalıcı bir çözüm bulmamız lazım. Yüzde 15’lik dilimin ciddi problemler yarattığını biliyoruz. Toplu sözleÅŸmede tekliflerimiz var, bu problemi çözecek bir yöntemi mutlaka bulmak lazım. Ben gelirimden olmam diyen, direnen bir Maliye Bakanlığı var, direnmekle olmaz, bu problemi çözmek herkesin görevidir.
Güvenlik soruÅŸturmaları çok uzuyor. SaÄŸlık Bakanlığında 6 aydır güvenlik soruÅŸturması tamamlanmayan insanlar var. Milli EÄŸitim Bakanlığında hala soruÅŸturması tamamlayanlar var, böyle ÅŸey olamaz. Ä°letiÅŸimin bu kadar hızlandığı bu çaÄŸda nasıl bir sistemle araÅŸtırma yapıyor emniyet teÅŸkilatı ben anlamadım.
Uygulanmayan toplu sözleÅŸme kararları var, bunlar unutulacak ÅŸeyle deÄŸil. 4-C’ye ye kadro TÄ°S kararıdır, bunu unutmamız mümkün deÄŸil. Bunu hep söyleyeceÄŸiz. üniversiteli iÅŸçilerin memur kadrosuna alınması, fiili hizmet zammı konusunda geliÅŸme yok bunlar toplu sözleÅŸme kararlarıdır, baÅŸka kararlar da var. Bunları çözmek adına gayret sarf edilmelidir.
Genç istihdamı önemlidir. Ülkemiz radikal tedbirler almalıdır bu konuda. öÄŸretmen, saÄŸlıkçı ve diÄŸer kadrolara atamalar konusunda rakamsal boyut önemlidir. GeliÅŸmiÅŸ ülkeler bu konuda örnektir, kamu istihdamı bakımından Japonya, Belçika ve diÄŸer ülkeleri inceletin. Kamu istihdamı ne ölçüdedir, Türkiye’de ne orandadır? Türkiye’de 29 vatandaÅŸa 1 memur düÅŸerken, OECD ortalaması 15’ dir. Mevcut istihdamı ikiye katlarsak biz OECD ülkeleri ortalamasına yaklaşıyoruz. Bu kamuda ciddi bir istihdam açığı olduÄŸunun göstergesidir.
Sayın CumhurbaÅŸkanının 10 bin atama sözü hala gerçekleÅŸmedi öÄŸretmenler bakımından. Ne Maliye ne Milli EÄŸitim sayın CumhurbaÅŸkanını toplumda sözünü yerine getirmemiÅŸ durumuna düÅŸürmemelidir. ÖÄŸretmen, saÄŸlık çalışanları ve diÄŸer kamu kurum ve kuruluÅŸlarında ciddi bir istihdam boÅŸluÄŸu vardır. Sayın CumhurbaÅŸkanının bu sözü yerine getirilmelidir.
Esnek çalışma konusunda dikkatli adımlar atılmalı. Hangi alanlarda ihtiyaç var. Kamuda yeni bir problemle karşı karşıya nasıl kalmadan, neler yapılmalı bu konuda Türkiye Kamu-Sen olarak kanaatlerimizi çalışarak sizlere ifade edebiliriz.
Genel BaÅŸkan Ä°smail Koncuk, KPDK toplantısına iliÅŸkin olarak hazırlanan raporu Bakan Jülide SarıeroÄŸlu’na sundu.