Sendikamız, 24 Kasım ÖÄŸretmenler Günü dolayısıyla Türkiye genelinde anket çalışması gerçekleÅŸtirdi
Sendikamız, 24 Kasım ÖÄŸretmenler Günü dolayısıyla Türkiye genelinde anket çalışması gerçekleÅŸtirdi. Anketin ilk aÅŸamasını geçtiÄŸimiz günlerde kamuoyuna duyurmuÅŸtuk. Anketin ikinci aÅŸamasının sonuçlarını da bugün sizlerle paylaÅŸacağız.
ÖÄŸretmenler Günü'nün 26. yıldönümünü kutluyoruz. Ancak öÄŸretmenler olarak yüreÄŸimiz buruk. Zira öÄŸretmenler; gerek maddi, gerek sosyal, gerekse özlük hakları açısından ne AB ülkeleri ile rekabet edebilir seviyede, ne de ülkemizde hak ettiÄŸi konumda.
Yaptığımız anket çalışması da iÅŸte bu gerçeklere iÅŸaret ediyor. ÖÄŸretmenlerin içinde bulunduÄŸu durumu rakamlarla dile getirmek istedik.
ÖÄžRETMENLERÄ°N YÜZDE 72.4'Ü GEÇÄ°NEMÄ°YOR, YÜZDE 53'Ü KENDÄ°SÄ°NÄ° ALT GELÄ°R GRUBUNDA GÖRÜYOR
Anketimizin ikinci aÅŸaması 1.970 öÄŸretmen üzerinde uygulandı. Ankete katılan öÄŸretmenlerin yüzde 97.7'si kadrolu öÄŸretmenlerden oluÅŸmaktadır. Ankete katılanların yüzde 72.4'ü aldığı ücretle geçimini saÄŸlayamadığını belirtirken, yüzde 27.5'i geçimini saÄŸladığını ifade etmektedir.
ÖÄŸretmenlerin yüzde 53.3'ü kendisini alt gelir grubu olarak nitelendirirken, yüzde 45.7'si orta gelir grubu olarak tanımlamaktadır. Yüksek gelir grubunda olduÄŸunu düÅŸünenlerin oranı ise yüzde 1 bile deÄŸildir.
ÖÄžRETMENLERÄ°N YÜZDE 8'Ä° BORÇLARI NEDENÄ°YLE Ä°NTÄ°HARA TEÅžEBBÜS ETMÄ°Åž YA DA Ä°NTÄ°HAR ETMEYÄ° DÜÅžÜNMÜÅž
Ankete katılanların yüzde 89.6'sının kredi kartı borcu ya da taksitleri bulunmaktadır. ÖÄŸretmenlerin yüzde 8'i ise borçlarından dolayı intihara teÅŸebbüs ettiÄŸini ya da intihar etmeyi düÅŸündüÄŸünü belirtmiÅŸtir. Yani her 100 öÄŸretmenden 8'i borçları dolayısıyla intiharın eÅŸiÄŸinden dönmüÅŸ ya da intihara teÅŸebbüs etmiÅŸtir.
ÖÄžRETMENLERÄ°N YÜZDE 93.1'Ä° EK DERS ÜCRETLERÄ°NÄ°N YETERLÄ° OLMADIÄžI GÖRÜÅžÜNDE, YÜZDE 91.3'Ü DE MAAÅžINDAN BÄ°RÄ°KÄ°M YAPAMIYOR
ÖÄŸretmenlerin yüzde 93.1'i ek ders ücretlerinin beklentilerini karşılamadığını söylerken, yüzde 6.8'i ek ders ücretlerinin beklentilerini karşıladığını düÅŸünmektedir.
ÖÄŸretmenlere maaşınızdan birikim yapabiliyor musunuz sorusunu da yönelttik. Buna göre ankete katılan öÄŸretmenlerin yüzde 91.3'ü maaşından birikim yapamadığını ifade etmiÅŸtir. Maaşından birikim yapan öÄŸretmenlerin oranı ise yüzde 8.6'dır.
ÖÄžRETMENLERÄ°N YÜZDE 90'I ÖÄžRETMENLÄ°K MESLEĞİNÄ°N SAYGINLIÄžINI KORUYAMADIÄžI GÖRÜÅžÜNDE
ÖÄŸretmenlerin yüzde 90'ı öÄŸretmenlik mesleÄŸinin saygınlığını koruyamadığını düÅŸünürken, yüzde 10'u öÄŸretmenlik mesleÄŸinin saygınlığını hala koruduÄŸuna inanmaktadır.
ÖÄžRETMENLERÄ°N YÜZDE 36'SI ÖÄžRETMENLÄ°K MESLEĞİNÄ° SEÇTİĞİ Ä°ÇÄ°N PÄ°ÅžMAN
ÖÄŸretmenlerin yüzde 64'ü öÄŸretmenlik mesleÄŸini seçtiÄŸi için piÅŸman olmadığını belirtirken, yüzde 36'sı piÅŸman olduÄŸu yönünde görüÅŸ bildirmiÅŸtir.
ÖÄžRETMENLERÄ°N YÜZDE 76.5'Ä° AYDA BÄ°R KÄ°TAP OKUYOR, YÜZDE 90.6'SI AYDA BÄ°R KEZ SÄ°NEMA YA DA TÄ°YATROYA GÄ°DÄ°YOR
ÖÄŸretmenlerin yüzde 76.5'i ayda 1, yüzde 14.7'si ayda 2, yüzde 4'ü ayda 3, yüzde 4.6'sı ayda 4 ve üzeri üzeri kitap okuduÄŸunu belirtmiÅŸtir.
ÖÄŸretmenlerin yüzde 90.6'sı ayda bir defa sinemaya ya da tiyatroya gittiÄŸini ifade ederken, yüzde 3.6'sı ayda 2, yüzde 1.7'si ayda 3, yüzde 4'ü de ayda 4 ve üzeri sinemaya ya da tiyatroya gittiÄŸini belirtmiÅŸtir.
ÖÄžRETMENLERÄ°N EN BÜYÜK SORUNU ÜCRET YETERSÄ°ZLİĞİ
ÖÄŸretmenler en çok ücret yetersizliÄŸinden ÅŸikayet etmektedir. Ankete katılan öÄŸretmenlerin yüzde 38.5'i öÄŸretmenlerin en büyük sorunu olarak ücret yetersizliÄŸini görürken, yüzde 17.2'si atamalarda liyakata önem verilmemesi, yandaÅŸ kayırmacılığını, yüzde 15.6'sı sık sık deÄŸiÅŸen eÄŸitim politikalarını, yüzde 14.8'i öÄŸretmenlik mesleÄŸinin aÅŸağılanmasını, yüzde 10.2'si de özlük hakların yetersizliÄŸinden ÅŸikayetçidir.
ÖÄžRETMENLERÄ°N YÜZDE 42.7'SÄ° EĞİTÄ°MÄ°N EN BÜYÜK SORUNU OLARAK HÜKÜMETÄ°N EĞİTÄ°ME BAKIÅžINI GÖRÜYOR
ÖÄŸretmenlere göre eÄŸitimin en büyük sorunu hükümetin eÄŸitime bakışıdır. Ankete katılan öÄŸretmenlerin yüzde 42.7'si eÄŸitimin en büyük sorunu olarak hükümetin eÄŸitime bakışı olarak görürken, yüzde 17.7'si eÄŸitime ayrılan payın yetersizliÄŸinin, yüzde 12.7'si eÄŸitimde fırsat eÅŸitsizliÄŸinin, yüzde 11.1'i okulların geliÅŸen teknoloji ile uyum içinde olmamasının, yüzde 5.7'si okulların fiziki yapılarının yetersizliÄŸinin, yüzde 5'i müfredat programlarının yetersizliÄŸini, yüzde 4.9'u da derslik ve öÄŸretmen açığının eÄŸitimin en büyük sorunu olduÄŸunu düÅŸünmektedir.
ÖÄžRETMENLERE GÖRE TÜRKÄ°YE'NÄ°N EN BÜYÜK SORUNU TERÖR
ÖÄŸretmenlere göre Türkiye'nin en büyük sorunu ise terördür. ÖÄŸretmenlerin yüzde 27.8'i Türkiye'nin en büyük sorununun terör olduÄŸunu düÅŸünürken, yüzde 22.9'u dışa bağımlılık, yüzde 18'i kültürel yozlaÅŸma, yüzde 17.1'i ekonomik sorunlar, yüzde 9'u dış politikada zaafiyet, yüzde 5'i ise demokrasi ve insan hakları olduÄŸunu ifade etmiÅŸtir.
ÖÄžRETMENLERÄ°N YÜZDE 95.6'SI KADROLU ÖÄžRETMEN Ä°STÄ°HDAMINDAN YANA
ÖÄŸretmenler MEB'in kadrolu öÄŸretmen dışındaki istihdam türlerini olumsuz olarak deÄŸerlendirmektedir. ÖÄŸretmenlerin yüzde 50.4'ü "MEB'in kadrolu öÄŸretmen dışındaki istihdamları öÄŸretmenlik mesleÄŸinin itibarını zayıflatmıştır" derken, yüzde 34.5'i öÄŸretmenleri köle gibi gören anlayışın ürünü olduÄŸunu düÅŸünmekte, yüzde 10.7'si de öÄŸretmenlerin gerek maddi, gerekse sosyal yönden elini, kolunu baÄŸladığına inanmaktadır. MEB'in kadrolu öÄŸretmen dışındaki istihdam türlerini olumlu bulanların oranı ise sadece yüzde 4.3'tür.
Anketimizin yanı sıra Türkiye'yi ücretler açısından OECD ülkeleriyle de karşılaÅŸtırdık. Göreve yeni baÅŸlayan ve ilköÄŸretim kurumlarında görev yapan bir öÄŸretmenin ülkeler bazında saatlik ücretini hesapladık. Buna göre, göreve yeni baÅŸlayan bir öÄŸretmenin saatlik ücreti; Avusturya'da 15.1 dolar, Çek Cumhuriyetinde 11.2 dolar, Danimarka'da 20.5 dolar, Almanya'da 23 dolar, Yunanistan'da 17.6 dolar, Ä°zlanda'da 13.4 dolar, Kore'de 18.7 dolar, Hollanda'da 19.4 dolar, Ä°skoçya'da 22.1 dolar, Ä°spanya'da 22.3 dolar iken, Türkiye'de 5.2 dolardır. Yani Türkiye ile OECD ülkelerinin arasında saatlik ücret açısından 4 kata varan fark bulunmaktadır.
Tüm bu rakamlar, öÄŸretmenlerimizin 24 Kasım'a mutlu giremediÄŸinin göstergesidir. Buna karşın BaÅŸöÄŸretmenimiz Atatürk'ün izinde olan eÄŸitimin adsız neferleri öÄŸretmenlerimiz, aydınlık Türkiye'yi oluÅŸturmak ve ülkemizi uluslararası arenada rekabet edebilir düzeye getirebilmek için büyük özveriyle dün ve bugün olduÄŸu gibi yarında görevinin başında olacaktır. Bu vesileyle tüm eÄŸitim çalışanlarımızın ve öÄŸretmenlerimizin 24 Kasım ÖÄŸretmenler Gününü kutluyoruz.