Gazi Mustafa Kemal Atatürk, 1924 yılında "ÖÄŸretmenler! Yeni nesil sizin eseriniz olacaktır" diyerek, ilim, irfan ordusunun önemine dikkat çekmiÅŸ, Cumhuriyetimizin kurulduÄŸu yılları müteakip gerçek savaşın, eÄŸitim alanında verilmesi gereÄŸini vurgulamıştı" />
Gazi Mustafa Kemal Atatürk, 1924 yılında "ÖÄŸretmenler! Yeni nesil sizin eseriniz olacaktır" diyerek, ilim, irfan ordusunun önemine dikkat çekmiÅŸ, Cumhuriyetimizin kurulduÄŸu yılları müteakip gerçek savaşın, eÄŸitim alanında verilmesi gereÄŸini vurgulamıştı
Gazi Mustafa Kemal Atatürk, 1924 yılında "ÖÄŸretmenler! Yeni nesil sizin eseriniz olacaktır" diyerek, ilim, irfan ordusunun önemine dikkat çekmiÅŸ, Cumhuriyetimizin kurulduÄŸu yılları müteakip gerçek savaşın, eÄŸitim alanında verilmesi gereÄŸini vurgulamıştı. Yine bir sözünde, tüm öÄŸretmenlere seslenerek; vatanın geleceÄŸi için insan yetiÅŸtirme görevinin önemini ÅŸu sözlerle belirtmiÅŸti: "ÖÄŸretmenler! Cumhuriyet sizden fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür nesiller ister."
İnsan dünyaya gözünü açtığında devamlı öÄŸrenme gayreti içinde kendini bulur. İnsanın yaÅŸamındaki ilk öÄŸretmenleri anne, baba, abla, aÄŸabey, nine ve dedesidir. İlerleyen yıllarda okulun ve sistemli eÄŸitimin devreye girmesiyle öÄŸretmenlere çok büyük iÅŸ düÅŸer. Gerek hayatın tüm dallarında gerekse de eÄŸitim alanında çok eksiklikleri olan ülkemizde öÄŸretmenin rolü bir kat daha fazla artmaktadır. Çünkü eÄŸitimdeki araç, gereç ve sistem eksiklikleri fedakâr ve cefakâr öÄŸretmenlerimiz sayesinde en aza indirilerek öÄŸrencilere sunulmaktadır. Yıllar yılı, Anadolu'nun karlı, çamurlu yollarında düÅŸe kalka okuluna kilometrelerce yürüyen; okulunun temizliÄŸini, ısıtmasını, aydınlatmasını kendi çabalarıyla yürüten öÄŸretmenlerimiz, her türlü övgüye ÅŸayandır.
ÖÄŸretmenler, insanları eÄŸitmeyi, onlara hayatın temel bilgilerini öÄŸretmeyi, bir meslek edinmeleri için donatmayı gerçekleÅŸtiren kimsedir. Bundan dolayıdır ki; öÄŸretmenleri iyi olmayan toplumlar; diÄŸer toplumların tutsağı olurlar. Çünkü, iyi eÄŸitilmiÅŸ kiÅŸiler, toplumdan çıkmazsa, o toplum her ÅŸeyiyle diÄŸer devletlere bağımlı olur. Bu da bir ülkeyi, gerek bağımsızlığı gerekse de ekonomik ve kültürel yapısı bakımından diÄŸer ülkelerin hegamonyası altına iter. Dolayısıyla öÄŸretmenler gününün amacı, bu denli önemli vazifeleri olan öÄŸretmenlerimizin rollerinin toplumumuza aktarılması, onların gayretli çalışmalarının topluma övülmesi ve insan yetiÅŸtirmede "daha iyiyi nasıl buluruz" bunun hesaplarının ortaya konulmasıdır. ÖÄŸretmenlerin kendi aralarındaki baÄŸların kuvvetlendirilmesi, öÄŸrencileri ile aralarındaki sevgi-saygı ve dayanışma duygularının artırılması, ülkemizin doÄŸrudan yararınadır. Zira öÄŸretmenlerden teÅŸekkül eden ilim-irfan ordusunun "topyekün" eÄŸitim sürecinde rol alması, daha etkin ve gerçekçi bir eÄŸitim süreci oluÅŸturacaktır.
Yukarıda ifade edildiÄŸi gibi çok önemli vazifeler icra etmekte olan öÄŸretmenlerimizin eÄŸitim-öÄŸretim alanında daha etkin ve verimli çalışabilmesi için, Türkiye Kamu-Sen olarak onların öncelikle ekonomik ve sosyal sorunlarının çözülmesi gereÄŸine inanmaktayız. ÖÄŸretmenlik mesleÄŸi, sık sık deÄŸiÅŸen politikaların etkisinde kalmamalı, öÄŸretmenlerin geçim standartları yükseltilmeli, hizmet içi eÄŸitimleri yaygınlaÅŸtırılmalı, lojman ihtiyaçları karşılanmalı, doÄŸum, ölüm, evlilik yardımları iyileÅŸtirilmeli, diÄŸer uygar ülkelerde olduÄŸu gibi kamu çalışanlarına grev ve toplu sözleÅŸme hakkı tanınmalıdır.
Halen vazife başında olan öÄŸretmenlerimizi anarken, memleketimizin daha kötü durumlarında bu vazifeyi yerine getirmiÅŸ olan Emekli ÖÄŸretmenlerimizi de unutamayız. Onları saygıyla anarken, Onların genç öÄŸretmenlerimize devrettiÄŸi meÅŸalenin kutsiyeti, meslekten öte bir anlayışla kabul edilmelidir.
ÖÄŸretmenlerimize duyduÄŸumuz saygı, sevgi ve ÅŸükranlarımızı en içten duygularımızla dile getirirken Onların ellerinden öperiz. Fedakâr öÄŸretmenlerimizin kıymetini, sadece "ÖÄŸretmenler Günü"nde dile getirmek yeterli deÄŸildir, bilakis her gün Onların hatırlanması gerekmektedir.
Bircan AKYILDIZ
Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkanı
Hükümetten aÅŸağıdaki taleplerimizi yerine getirmesini ve bu taleplerimize 24 Kasım ÖÄŸretmenler Günü'nde cevap verilmesini istiyoruz.
* Okul öncesinden, yüksek öÄŸretime kadar eÄŸitim öÄŸretim bir bütün olarak ele alınmalı, oluÅŸan problemler önem derecesine göre sıralanarak çözülmelidir.* EÄŸitim-öÄŸretimle ilgili her uygulamada, hizmetlisinden-öÄŸretmenine, memurundan-profesörüne kadar bütün eÄŸitim çalışanları, sistemin vazgeçilmez parçaları olarak görülmeli, yaÅŸadıkları ekonomik ve sosyal problemler, artık, bir an önce görülmeli ve çözülmelidir.
Bu kapsamda;1- EÄŸitim çalışanlarının maaÅŸ ve her türlü ücretleri günümüzün ekonomik gerçekleri göz önüne alınarak yeniden düzenlenmelidir.
2- ÖÄŸretmen ve yöneticilerin atama ve yer deÄŸiÅŸtirme yönetmelikleri sendikaların görüÅŸleri doÄŸrultusunda sil baÅŸtan ele alınmalı, çalışanların huzur ve mutluluÄŸu saÄŸlanmadan eÄŸitimde bir baÅŸarı saÄŸlanamayacağı bilinmelidir.
3- EÄŸitim öÄŸretim hizmetleri sınıfı dışında kalan diÄŸer eÄŸitim çalışanlarına (hizmetli, memur, teknisyen, ÅŸoför vb.) her yıl periyodik olarak, bir kısıtlama olmaksızın görevde yükselme sınavı yapılmalı, bu personelin tayin ve na-erinde boÅŸ kadrolara ve diÄŸer illere tayinleri bir sistem dahilinde, puan üstünlüÄŸü esasına göre yeniden düzenlenmelidir.
4- Ek ders ücreti esasları yeniden düzenlenerek öÄŸretmen aleyhine olan durumlar düzeltilmeli, çalışmalar sırasında yetkili sendikanın görüÅŸü alınmalıdır.
5- Banka promosyonlarının eÄŸitim çalışanlarına dağıtılması yönünde bir genelge hazırlanarak, tüm eÄŸitim-öÄŸretim kurumlarında konuyla ilgili uygulama birliÄŸi saÄŸlanmalıdır.
6- 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunun 19/b maddesi doÄŸrultusunda, ÅŸeffaflık ve katılımcı demokrasi anlayışı gereÄŸi; sendikaların, eÄŸitim çalışanlarını ilgilendiren her çeÅŸit komisyonda (atama, tayin, nakil, ödül, lojman vb.) gerek merkez gerekse taÅŸra teÅŸkilatlarında, temsilci bulundurmaları saÄŸlanmalıdır.
7- EÄŸitim çalışanlarının öÄŸretmenevleri, otelcilik ve turizm meslek liselerinin imkanlarından öncelikli ve indirimli olarak faydalanacağı yönetmeliÄŸe eklenmelidir. EÄŸitim çalışanlarının, önceki yönetmelikte olduÄŸu gibi, aidat ödeme zorunluluÄŸu olmaksızın öÄŸretmenevlerine doÄŸal üye olduÄŸu, yönetmeliÄŸin ilgili maddesi deÄŸiÅŸtirilerek bu konuda yaÅŸanan problemler giderilmelidir.
8- OrtaöÄŸretim öÄŸrencilerine verilen burstan, istisnasız tüm eÄŸitim çalışanlarının çocukları yararlandırılmalıdır.
EÄŸitim öÄŸretim yönünden;1- Müfredatlar, çağın gerekleri ve Türk Milletinin deÄŸerleri esas alınarak yeniden düzenlenmeli, eÄŸitimin milli özelliÄŸi asla göz ardı edilmemelidir.
2- ÖÄŸretmen yetiÅŸtiren kurumlar çağın gerektirdiÄŸi ölçülerle rehabilite edilmelidir.
3- Bütün eÄŸitim çalışanlarına ADSL internet baÄŸlantısı ücretsiz veya düÅŸük ücretle temin edilerek, teknolojiden azami derecede faydalanması saÄŸlanmalıdır.
4- ÖÄŸretmen verimliliÄŸi artırılmalıdır. Bu sebeple, derslik başına düÅŸen öÄŸrenci sayısı ideal ölçülere çekilmeli, okulların fiziki yapısı eÄŸitimin temel hedeflerine, öÄŸrencilerin ihtiyaçlarına göre düzenlenmelidir.
5- Hizmetiçi eÄŸitimin kapsam ve fonksiyonu, ülke eÄŸitiminin ihtiyaçları paralelinde yeniden ele alınmalıdır.
6- 17. Milli EÄŸitim Åžurası'nda da karar verildiÄŸi üzere, öÄŸretmenlik mesleÄŸinin sözleÅŸmeli deÄŸil, kadrolu öÄŸretmenlerle yürütüleceÄŸi ilan edilmeli, sözleÅŸmeli olarak istihdam edilenlerin kadrolu olarak yeniden ataması yapılmalıdır.
7- EÄŸitimde fırsat eÅŸitliÄŸi saÄŸlanmalı, ekonomik zorluklar içerisindeki öÄŸrenciler mali yönden desteklenmelidir.
8- Toplumun topyekun bilinçlenmesinin, çocuklarımızın geleceÄŸi bakımından önemli olduÄŸundan hareketle, hangi yaÅŸta olursa olsun, vatandaÅŸlarımızın okuma yazma öÄŸrenmesi özendirilmeli, açılan okuma-yazma kurslarına katılan vatandaÅŸlarımıza maddi destek saÄŸlanmalı, ödüller verilmelidir. Bu sebeple, okuma-yazma seferberliÄŸi baÅŸlatılmalıdır.
9- Dil birliÄŸinin millet olmanın temel ÅŸartı olduÄŸu göz önüne alınarak, Türk Dilinin doÄŸru kullanılmasına yönelik tedbirler alınmalı, Türkçenin korunup, kollanmasına özel önem verilmelidir. Güzel Türkçemizi, en iyi ÅŸekilde öÄŸretmenin, ülkenin huzur ve mutluluÄŸuna katkı saÄŸlayacağı unutulmamalıdır. Bu kapsamda "Türkçe DüÅŸünüyor, Türkçe KonuÅŸuyoruz" kampanyaları düzenlenerek, gençlerimizin Türk Diline yoÄŸunlaÅŸması saÄŸlanmalıdır.
ANLAYIN BENİ
(ÖÄŸretmen Destanı)
Her yirmidört KASIM överler beni
Başka zaman kimse bilmez adımı
Veciz sözler ile severler beni
Hiç duyuramadım ben feryadımı
*****
YoksulluÄŸun ateÅŸinde piÅŸerim
Hafta sonu ek bir işe koşarım
Sefil ama mütevazi yaÅŸarım
Hiç belli etmem ben acılarımı
*****
Çocuk olur onlar ile koÅŸarım
Mezralara varır dağlar aşarım
Her gün yeni bir aÅŸk ile coÅŸarım
Kimse görmemiÅŸtir hiç isyanımı
*****
Benim çiçeklerim Eylül'de açar
İlim dünyasına kokusun saçar
Maddi yönden her an olsam da naçar
İçime dökerim göz yaÅŸlarımı
*****
Her yıl aynı elbiseyi giyerim
Åžükrederim tek simitle doyarım
Vatan derim ben canımı koyarım
Bu yolda aÄŸarttım tüm saçlarımı
*****
Siyasi kimliÄŸim yok güçsüzüm
Her sürgünde yüzdeyüz ben suçsuzum
Boynun büker bakar körpecik kuzum
O an sızlatırlar yaralarımı
*****
Köy, kasaba, ÅŸehir her yerde varım
En büyük davamdır namusum arım
Her doÄŸruyu, hep güzeli ararım
Bu yolda veririm kavgalarımı
*****
Bende ÅŸe-enir Fatih'le Yavuz
Benden ilham alır Mecnun'la Yunus
Ben damlayım benden olur okyanus
Ah! Kurutmasalar pınarlarımı
*****
Ali'ye AyÅŸe'ye yansır düÅŸüncem
Cehalete karşı açılır pençem
Muhabbet kuÅŸum yok, var benim serçem
Birde bozmasalar yuvalarını
*****
İnsana hizmettir en büyük davam
İnsan olmayanla sürecek kavgam
Yoksa hakkın helal etmiyor anam
Bu yolda vermezsem kavgalarımı
*****
Bahçelerde gül olurum açarım
Mısralara sevda olur geçerim
Ben aÅŸk ÅŸerbetimi daim içerim
Birde anlasalar duygularımı
*****
İniÅŸli yokuÅŸlu yollar çıkarım
Bazen durgun, bazen çaÄŸlar akarım
Cehalet bendini bir ben yıkarım
Bilirim bu yurdun tüm yollarını
*****
Kara tahta aydınlanır nurlanır
Küçük Ömer çiçek açar dallanır
Serpilir genç olur dili ballanır
Ben bilirim onun anılarını
*****
Yurtta Sulh, Cihanda Sulhtur düsturum
Karanlığı aydınlatıyor nurum
Bu toprağı herkesten çok korurum
Namusum bilirim hudutlarını
*****
Hayatta En Hakiki MürÅŸit İlimdir
Dillerin tatlısı benim dilimdir
Küçük ÇiÄŸdem taze açan gülümdür
Ben veririm onun ilk can suyunu
*****
BaÅŸ öÄŸretmenimdir Kemal Atatürk
En büyük öÄŸretmen, en ÅŸuurlu Türk
Güzelden yanayım bilmem kötülük
Rehber ettim Atam ilkelerini
*****
İnandım Ne Mutlu Türküm Diyene
DüÅŸman oldum haksız kazanç yiyene
Benim felsefemde yoktur bana ne
Zincire vursalar bu kollarımı
*****
İlhan ERAY
Türk Emekli-Sen
Genel Basın Sekreteri