2015 Yılı Toplu SözleÅŸmesinde üzerinde çalışma yapılmasına karar verilen konulara iliÅŸkin gerçekleÅŸtirilen teknik heyet toplantılarının ardından, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Süleyman Soylu ile Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkanı Ä°smail Koncuk ve diÄŸer konfederasyonların temsilcilerinin bir deÄŸerlendirme toplantısı gerçekleÅŸtirildi
2015 Yılı Toplu SözleÅŸmesinde üzerinde çalışma yapılmasına karar verilen konulara iliÅŸkin gerçekleÅŸtirilen teknik heyet toplantılarının ardından, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Süleyman Soylu ile Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkanı Ä°smail Koncuk ve diÄŸer konfederasyonların temsilcilerinin bir deÄŸerlendirme toplantısı gerçekleÅŸtirildi.
Toplantıda Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Süleyman Soylu ile birlikte Bakan Yardımcısı Orhan YeÄŸin, MüsteÅŸar Yardımcısı Mazhar Yıldırımhan, Devlet Personel BaÅŸkanlığı BaÅŸkanı Mahmet Ali KumbuzoÄŸlu ile Bakanlık ve Devlet Personel BaÅŸkanlığı uzmanları da yer aldı.
GeçtiÄŸimiz yıl AÄŸustos ayında imzalanan toplu sözleÅŸme metninde uygulanmayan ve üzerinde çalışılması kararlaÅŸtırılan konulara iliÅŸkin olarak gelinen son durumun ele alındığı toplantıda üzerinde çalışılan konulara iliÅŸkin olarak gelinen son durum ÅŸu ÅŸekilde kaydedildi:
1- Kamu kurum ve kuruluÅŸlarının fabrika, ÅŸantiye, atölye, çiftlik ve arazi gibi iÅŸçi istihdamının zorunlu olduÄŸu yerlerde istihdam edilen iÅŸçiler hariç olmak üzere ilgili yer ve birimlerinde memur veya sözleÅŸmeli personel eliyle yürütülmesi gereken iÅŸlerde sürekli iÅŸçi kadrolarında çalışmakta olanların, KÄ°T’lerde sözleÅŸmeli personel pozisyonlarına, diÄŸer idarelerde ise memur kadrolarına geçirilmeleri durumunda, 70-80 bin dolayında iÅŸçinin kapsam dâhiline alınması gerektiÄŸi ve bunların tamamının memur ve sözleÅŸmeli personel kadrolarına geçirilmesinin sistematik olarak mümkün olmadığı ifade edildi. Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkanı Ä°smail Koncuk, memur görevi yapan iÅŸçilerin tamamının kadroya geçirilmesi mümkün olmuyorsa baÅŸlangıç olarak üniversite mezunu iÅŸçilerin kadroya geçirilmesi konusunda bir çalışma yapılması gerektiÄŸini, bu durumda kapsamın daralacağını, iÅŸleyiÅŸin aksamayacağını belirtti. Bunun üzerine üniversite mezunu iÅŸçilerin memur kadrolarına geçirilmesi konusunda çalışma yapılabileceÄŸi ifade edildi.
2- 657 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin (C) fıkrası kapsamında tam zamanlı çalışan geçici personelin sözleÅŸmeli personel pozisyonlarına geçirilmesi konusunun Devlet Personel Bakanlığı’nın olumlu görüÅŸüne raÄŸmen Maliye Bakanlığı’nın özelleÅŸtirme kapsamındaki bütün iÅŸçilerin kamuya geçeceÄŸi ve bunun da bütçeye 134 milyon TL ek yük getireceÄŸi gerekçesiyle karşı çıkması nedeniyle gerçekleÅŸmediÄŸi belirtildi. Yapılan itirazlar neticesinde Bakan Soylu, Maliye Bakanlığı ile bu konu baÅŸta olmak üzere bir görüÅŸme yapacağını ifade etti.
3- Refakat izninin kullanılmasına yönelik sorunların giderilmesi amacıyla özellikle günübirlik refakat sorununun çözülmesi bakımından, bu tür izinlerin kamu görevlilerinin mazeret izinlerinden düÅŸülmesi konusunda çalışma yapıldığı ve sorunun en kısa sürede çözüme kavuÅŸturulacağı ifade edildi.
4- Ä°ÅŸçilikte geçen sürelerin tüm memurlar için memuriyete yansıtılması konusunun mali yük teÅŸkil etmesi nedeniyle bakanlıkların konuya sıcak bakmadıkları ifade edildi.
5- Memurların eÄŸitim durumlarına göre ilerleyebilecekleri kadro derecelerine kadar yükselebilmeleri konusunun, toplamda 90 bin kamu görevlisini ilgilendirmesi ve bütçeye getireceÄŸi ek yükün 46 milyon TL’yi bulması nedeniyle Maliye Bakanlığı tarafından kabul görmediÄŸi belirtildi.
6- Türk Silahlı Kuvvetleri ve Emniyet teÅŸkilatında görev yapan sivil memurların hukuki durumlarının netleÅŸtirilmesi amacıyla kapsamlı bir çalışma yapılması prensipte kabul edildi. Bu konuda Genel Kurmay BaÅŸkanlığı ile Devlet Personel BaÅŸkanlığı yetkililerinden oluÅŸacak bir komisyonun en kısa sürede çalışmalara baÅŸlayacağı ve bir sonraki Kamu Personeli Danışma Kurulu toplantısı tarihi olan Kasım 2016’ya kadar yasal altyapı çalışmalarının tamamlanmasının planlandığı ifade edildi.
7- Fiili hizmet süresi zammına iliÅŸkin olarak Sosyal Güvenlik Kurumu BaÅŸkanlığı bünyesinde bir komisyon oluÅŸturulduÄŸu ve bu komisyonun çalışmalarını tamamladığı, hazırlanan nihai raporun bilim adamlarının görüÅŸü alınmak üzere Hacettepe ve Gazi üniversitelerine gönderildiÄŸi belirtildi. Konunun uzman, akademisyenlerin görüÅŸlerinin de alınmasının ardından netleÅŸtirileceÄŸi ifade edildi.
8- KÄ°T’lerde 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında görev yapan sözleÅŸmeli personel pozisyonlarına iliÅŸkin temel ücret gruplarının yeniden düzenlenmiÅŸ olmasına raÄŸmen YPK kaynaklı olarak yaÅŸanan çeÅŸitli aksaklıklar nedeniyle hayata geçirilemediÄŸi belirtildi.
9- Türkiye Ä°statistik Kurumunda tam zamanlı olarak istihdam edilen ve sayıları 2 bin 106 olarak tespit edilen geçici personelin de 29/12/2014 tarihli ve 2014/7140 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca istihdam edilen geçici personel gibi emekli oluncaya kadar çalışabilmeleri için düzenleme yapılması konusunda Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Süleyman Soylu’nun Maliye Bakanı ile görüÅŸeceÄŸi belirtildi.
10- Meteoroloji Ä°ÅŸleri Genel MüdürlüÄŸü personelinden Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti TeÅŸkilatı prensipleri çerçevesinde personel maliyetleri karşılanan personelin kadro ve pozisyonlarının döner sermayeye aktarılması ve söz konusu prensipler çerçevesinde döner sermayeye gelen kaynaktan bu kapsamda yer alan personelin yararlandırılmasının, havuzdan gelen paranın miktarı deÄŸiÅŸmeyeceÄŸi için teknik olarak mümkün olmadığı ifade edildi.
11- Genel idare hizmetleri sınıfına dâhil üniversite daire baÅŸkanları, üniversite genel sekreterleri ve büyükÅŸehir belediyeleri daire baÅŸkanlarının ek gösterge rakamının diÄŸer daire baÅŸkanları ile eÅŸitlenerek 3600’e yükseltilmesi konusunda çalışmaların tamamlandığı ve en kısa sürede sorunun çözüleceÄŸi ifade edildi.
12- YükseköÄŸretim kurumlarında görev yapanların YükseköÄŸretim Kurumlarında Döner Sermaye Gelirlerinden Yapılacak Ek Ödemenin Dağıtılmasında Uygulanacak Usul ve Esaslara Ä°liÅŸkin Yönetmelikte yer alan kadro/görev unvan katsayılarının yükseltilmesi için öncelikle döner sermaye uygulamalarının güçlendirilmesi gerektiÄŸi bu nedenle de yapılacak çalışmanın 2017 yılının sonunu bulabileceÄŸi belirtildi.
13- Bayındırlık hizmet kolundaki kamu görevlilerinin zorunlu olmadığı sürece günlük çalışma saatleri dışında çalıştırılmamasına ve zorunlu olarak fazla çalıştırılanlara ise 657 sayılı Kanununun 178 inci maddesi uyarınca izin verilmesine dair yeni bir genelge çıkarılmasına gerek olmadığı bu konuda 2014/5 sayılı BaÅŸbakanlık genelgesinin yeterli olduÄŸu görüÅŸüne varıldı.
14- Karayolları Genel MüdürlüÄŸü bünyesinde Bakım ve Ä°ÅŸletme Åžefliklerinde giÅŸe sistemleri izleme memuru olarak çalışanlardan asli görevleri gereÄŸi memuriyet mahalli dışında ve belirli bir görev bölgesi içinde fiilen gezici olarak görev yapanlara seyyar görev tazminatı ödenebilmesi konusundaki çalışmaların tamamlandığı ve söz konusu personele seyyar görev tazminatı verilmeye baÅŸlanacağı belirtildi.
15- Tapu ve Kadastro Genel MüdürlüÄŸünün personel ihtiyacının döner sermaye bütçesinden karşılanmasının mümkün olmadığı ifade edildi.
16- Mülga Denizcilik MüsteÅŸarlığında denetleme memuru kadrolarında görev yapan personelden 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararname uyarınca memur kadrolarına atananların veri hazırlama ve kontrol iÅŸletmeni veya bilgisayar iÅŸletmeni kadrolarına atanmalarının gerçekleÅŸtirilerek sorunun çözüldüÄŸü belirtildi.
17- Tekniker unvanlı kadrolarda bulunan ve sayıları 7 bin 318 olarak tespit edilen personelin lisans tamamlamalarına iliÅŸkin olarak YÖK’ün olumlu görüÅŸ bildirmediÄŸi, sınavla girilmesi gereken öÄŸretim kurumlarına sınavsız öÄŸrenci kabulünün hakkaniyete aykırı olduÄŸu ve lisans tamamlama sonrasında mühendisliÄŸe geçiÅŸ nedeniyle, unvan deÄŸiÅŸikliÄŸi içerdiÄŸi ve bunun da bütçeye 364 milyon TL ek yük getireceÄŸi ifade edilerek, toplu sözleÅŸme hükmünün uygulanamayacağı belirtildi.
18- Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumunun Avrupa BirliÄŸi fonlarından faydalanabilmek amacıyla özel statü ile kurulduÄŸu, Kurumun 657 sayılı Kanuna tabi hale gelmesi durumunda iÅŸleyiÅŸinin duracağı gerekçesiyle, bu Kurumda sözleÅŸmeli statüde çalışan personelin kadroya geçirilebilmeleri konusunun teknik olarak mümkün olmadığı ifade edildi.
19- Orman Genel MüdürlüÄŸü personeline iliÅŸkin olarak eÅŸ durumu, saÄŸlık özrü ve becayiÅŸe dayalı bir yer deÄŸiÅŸtirme uygulamasını içeren yönetmelik taslağı hazırlandığı belirtildi.
20- TAR-GEL sorunun karşılıklı mutabakatla çözüldüÄŸü ifade edildi.
21- Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Kadrolu Uzmanlık YönetmeliÄŸine göre Yüksek Kurum ve Kurumlarda mesleÄŸe özel yarışma sınavı ile Uzman Yardımcısı olarak alınıp, 3 yıllık yetiÅŸme dönemini takiben özel yeterlik sınavı ile Uzman kadrosuna atanmış olanlardan halen söz konusu kadrolarda bulunan 26 kiÅŸinin Yüksek Kurum veya Kurumlardaki Yüksek Kurum Uzmanı kadrolarına atanmalarının karanamesinin hazırlandığı ve en kısa sürede BaÅŸbakanlığa gönderileceÄŸi belirtildi.
22- Ä°l kültür ve turizm müdürlerinin il idare kurulu üyeleri kapsamına alınmasının toplu sözleÅŸme kapsamında deÄŸerlendirilemeyeceÄŸi ifade edildi.
24- Kültür ve Sanat Hizmet kolunda yer alan personelin mali haklarına iliÅŸkin konulara yönelik çalışma yapılmasının mümkün olmadığı belirtildi.
25- TRT çalışanlarına ödenen giyim yardımları konusunda Sayıştay Raporu dikkate alınarak bir çözüm üretilmeye çalışıldığı ancak yardım konusunda TRT Yönetim Kurulunun tereddütleri olduÄŸu belirtildi. Toplu sözleÅŸme metninde geçen yayın personelinin kimler olduÄŸu konusunda bir tespit yapılması gerektiÄŸi üzerinde duruldu. Bakan Soylu, konuya iliÅŸkin olarak TRT Genel Müdürü ile bir görüÅŸme yapacağını ifade etti.
26- PTT’de çalışanların resen emekliye sevk edilme yaşının 55’ten 60’a çıkarılması konusunda Kurumun söz konusu memur personelin özel statüye geçmesi durumunda mümkün olabileceÄŸini söylediÄŸi ifade edildi.
27- DHMÄ° iÅŸletmelerinde çalışan personelin EUROCONTROL kaynaklı Havacılık Tazminatının yükseltilmesinin uygun olduÄŸu ifade edildi.
GENEL BAÅžKAN Ä°SMAÄ°L KONCUK: TOPLU SÖZLEÅžMEDE MUÄžLAK Ä°FADELERE YER VERÄ°LMEMELÄ°DÄ°R
Toplantıda konuÅŸan Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkanı Ä°smail Koncuk, bu toplantının toplu sözleÅŸme metnindeki kesin olmayan ifadeler nedeniyle gerçekleÅŸtirildiÄŸini, toplu sözleÅŸme metinlerinde yuvarlak ve muÄŸlak ifadelere yer verilmemesi gerektiÄŸini vurgulayarak, 2015 yılında yetkili konfederasyonun yaptığı hata nedeniyle aslında çoktan uygulamaya geçmesi gereken birçok konunun bugün hala tartışıldığını, bu durumu toplu sözleÅŸmenin imzalandığı ilk günden beri dile getirdiklerini belirtti.
Toplu sözleÅŸmede hüküm altına alınmış olan tüm konuların eksiksiz olarak yerine getirilmesi gerektiÄŸini söyleyen Genel BaÅŸkan, “Kamu kurumlarında görev yapan iÅŸçilerin tamamının kadroya geçirilmesi mümkün olmuyorsa, öncelik olarak üniversite mezunu iÅŸçilerin memur kadrolarına atamalarının yapılması saÄŸlanmalıdır. Daha önce Çaykur’da böyle bir uygulama hayata geçirilmiÅŸ ve iÅŸçiler arasında bir beklenti yaratılmıştır. Bu beklenti boÅŸa çıkarılmamalıdır. BeÅŸikten mezara eÄŸitimi savunurken, eÄŸitimini yükselten personeli de ödüllendirmek yetkililerin görevidir. Üstelik bu uygulamanın bütçeye ek yükü olmayacağı gibi maliyet düÅŸürücü bir etkisi de vardır.
4/C’li geçici personele gelince nasıl ki, geçtiÄŸimiz yıllarda sözleÅŸmeli personel kadroya geçirildiyse, aynı ÅŸekilde 4/C’li personelin de kadroya geçirilmesi mümkündür. Bu uygulama söylenildiÄŸi kadar bütçeye maliyet oluÅŸturmayacaktır. Aslında bizim 4/C’li statüyü toptan kaldırmamız gerekmektedir.” dedi.
Acele ile, ölçülüp biçilmeden, büyük bir kazanım elde edilmiÅŸ gibi yansıtılan toplu sözleÅŸme hükümlerinin neredeyse yarısının bugün uygulanmadığını hatırlatan Koncuk, “Bir daha böyle ucu açık metinlere imza atılarak aynı hataya düÅŸülmemelidir.” ÅŸeklinde konuÅŸtu.