TaÅŸeron çalışanlarına yeni haklar getireceÄŸi iddiasıyla yola çıkan, ancak taÅŸeronlaÅŸmayı yaygınlaÅŸtırıp daire baÅŸkanı ve üstü kadrolarda bulunan memurlarla asker ve polislerin iÅŸ güvencelerini zayıflatan ve prim affı getiren tasarı TBMM’de kabul edildi" />
TaÅŸeron çalışanlarına yeni haklar getireceÄŸi iddiasıyla yola çıkan, ancak taÅŸeronlaÅŸmayı yaygınlaÅŸtırıp daire baÅŸkanı ve üstü kadrolarda bulunan memurlarla asker ve polislerin iÅŸ güvencelerini zayıflatan ve prim affı getiren tasarı TBMM’de kabul edildi
TaÅŸeron çalışanlarına yeni haklar getireceÄŸi iddiasıyla yola çıkan, ancak taÅŸeronlaÅŸmayı yaygınlaÅŸtırıp daire baÅŸkanı ve üstü kadrolarda bulunan memurlarla asker ve polislerin iÅŸ güvencelerini zayıflatan ve prim affı getiren tasarı TBMM’de kabul edildi.
Birçok kanun ve kanun hükmünde kararnamede deÄŸiÅŸiklik içerdiÄŸi için kafa karışıklığı yaratan ve anlaşılmaz bir hal alan kanunu Türkiye Kamu-Sen Ar-Ge Merkezi inceleyerek, çalışanlar açısından getirdiÄŸi yenilikleri anlaşılır bir ÅŸekilde sıraladı.
Ä°ÅžTE TORBA KANUNUN ÇALIÅžMA HAYATINA GETÄ°RECEĞİ YENÄ°LÄ°KLER
1. Asıl iÅŸin bölümlere ayrılarak taÅŸeron çalıştırılması yasakken Tasarı ile asıl iÅŸin bir bölümünde taÅŸeron çalıştırılmasının önü açılmaktadır.
2. Kamuda asıl iÅŸlerde de taÅŸeron çalıştırılması yasal hale getirilmekte, devletin asli ve sürekli görevlerinin bölünmek suretiyle taÅŸeronlara devredilmesi öngörülmektedir.
3. Danışmanlık hizmetlerinin tamamı herhangi bir ÅŸart aranmaksızın taÅŸeronlaÅŸmaya açılmaktadır.
4. 2015 yılında üstlenilecek G-20 Dönem BaÅŸkanlığı gerekçe gösterilerek bu kapsamda yapılacak mal ve hizmet alımları ile yapım iÅŸleri 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu dışında tutulmaktadır.
5. Belediyelerde çalışan personelin baÅŸka iÅŸ ve iÅŸyerlerine (Ä°ÅŸyerlerinin aynı yerde olup olmadığına bakılmaksızın) gönderilebilmesi saÄŸlanmaktadır.
6. Yalnızca kamuda çalışan taÅŸeron iÅŸçilere toplu sözleÅŸme hakkı getirilmekte, özel sektördeki taÅŸeron iÅŸçilerinin toplu sözleÅŸme hakkı görmezden gelinmektedir.
7. Sosyal Güvenlik Kurumu bünyesinde EÄŸitim, AraÅŸtırma ve GeliÅŸtirme Merkezi BaÅŸkanlığı kurulmakta ve burada görev yapacak uzman personelin sözleÅŸmeli olarak çalıştırılmasının yolu açılmaktadır.
8. TÜÄ°K’te 657 sayılı Kanunun 4. maddesinin C fıkrası uyarınca çalışan personele 18.11.2005 ile 01.10.2008 tarihleri arasında ödenen fazla çalışma ücretlerinin prime esas kazanca dahil edilmeyeceÄŸi dolayısıyla söz konusu ödemelerin 4/C’li personelin emekli maaşı hesaplamasına dahil edilmeyeceÄŸi hükme baÄŸlanmaktadır.
9. Soma’daki maden kazasında hayatını kaybeden madencilerin yakınlarına, prim gün sayısına bakılmaksızın aylık baÄŸlanmaktadır.
10. ÖzelleÅŸtirmeden dolayı iÅŸ akitleri feshedilen ve kamuda 657 sayılı Kanunun 4. maddesinin C fıkrası uyarınca çalışmaya baÅŸlayan personele emekli oluncaya kadar çalışma garantisi getirilmekte ancak diÄŸer 4/C’li personel bu uygulamanın kapsamı dışında tutulmaktadır.
11. Anayasa Mahkemesinin konu hakkında verdiÄŸi kararlara uygun olarak, aday memurların uyarma ve kınama cezaları almaları durumunda memuriyetle iliÅŸkilerinin kesileceÄŸine dair hüküm kaldırılmaktadır.
12. Türkiye Ä°ÅŸ Kurumu’nda görev yapan ve bir süre önce kadroya geçirilen Ä°ÅŸ ve Meslek Danışmanlarının kadroya geçmeleri nedeniyle düÅŸen maaÅŸlarının telafi edilmesi için özel hizmet tazminat oranları %150 olarak yükseltilmektedir.
13. Aile saÄŸlığı merkezleri ve toplum saÄŸlığı merkezlerinde nöbet uygulamasına geçilmesi nedeniyle burada çalışan saÄŸlık personeli için nöbet karşılığında izin kullandırılmayan memurlar ile sözleÅŸmeli personele, nöbet ücreti ödenmesi öngörülmektedir. Ancak aile saÄŸlığı ve toplum saÄŸlığı merkezlerinde ayda 60, diÄŸer yerlerde ayda 130 saatten fazla tutulan nöbetler için ücret ödenmeyecektir. Yabancı uyruklu doktorlara da nöbet ücreti ödenmesi hükme baÄŸlanmaktadır.
14. Ä°ÅŸ yoÄŸunluÄŸu diÄŸer mahkemelere göre daha fazla olan mahkemelerde görev yapan personelin en fazla %10’una aylık 50; yıllık toplam 300 saati geçmemek üzere fazla mesai ücreti ödenmesi öngörülmektedir.
15. 2014 yılı içinde 35.000 yeni öÄŸretmen ataması yapılması hükme baÄŸlanmaktadır.
16. ÖÄŸretmenlerin hizmet sürelerine veya isteÄŸe baÄŸlı il içi veya il dışı yer deÄŸiÅŸtirmelerine iliÅŸkin usul ve esasların yönetmelikle belirlenmesi öngörülmektedir. Aday öÄŸretmenliÄŸe atanmak için daha önce Bakanlık ve ÖSYM’nin tarafından yapılan sınavın Bakanlık veya ÖSYM tarafından yapılabileceÄŸi, aday öÄŸretmenlerin öÄŸretmenliÄŸe atanması için yazılı ve sözlü sınav ÅŸartının yerine yazılı veya sözlü sınav ÅŸartı getirileceÄŸi belirtilmektedir.Bu ÅŸekilde, sınavların ÖSYM bünyesinden çıkartılarak yalnızca Bakanlık tarafından yapılabilmesinin önü açılmaktadır.
17. Tapu ve Kadastro Genel MüdürlüÄŸü çalışanları aleyhine baÅŸlatılacak rücu iÅŸlemlerine zaman aşımı getirilmekte, bu süre ödeme tarihinden itibaren 2 yıl, zarara yol açan iÅŸlem tarihinden itibaren 10 yıl olarak belirlenmektedir.
18. Diyanet Ä°ÅŸleri BaÅŸkanlığı’nın yurt dışı teÅŸkilatlarında görev yapan din hizmetleri koordinatörlerine diplomatik pasaport, 1. dereceden emekli olan belediye baÅŸkanlarına yeÅŸil pasaport verilmesi öngörülmektedir.
19. Harcırah Kanununda yapılan deÄŸiÅŸiklik ile memuriyet mahalli tanımlanmaktadır. Buna göre “Memuriyet mahalli: Memur ve hizmetlinin asıl görevli olduÄŸu veya ikametgâhının bulunduÄŸu ÅŸehir ve kasabaların belediye sınırları içinde bulunan mahaller ile bu mahallerin dışında kalmakla birlikte yerleÅŸim özellikleri bakımından bu ÅŸehir ve kasabaların devamı niteliÄŸinde bulunup belediye hizmetlerinin götürüldüÄŸü, büyükÅŸehir belediyelerinin olduÄŸu illerde ise il mülki sınırları içinde kalmak kaydıyla memur ve hizmetlinin asıl görevli olduÄŸu veya ikametgâhının bulunduÄŸu ilçe belediye sınırları içinde kalan ve yerleÅŸim özellikleri bakımından bütünlük arz eden yerler ile belediye sınırları dışında kalmakla birlikte yerleÅŸim özellikleri bakımından bu yerlerin devamı niteliÄŸindeki mahaller ve kurumlarınca saÄŸlanan taşıt araçları ile gidilip gelinebilen yerleri” olarak tanımlanmaktadır.
20. Din Ä°ÅŸleri Yüksek Kurulu üyeliÄŸine atanacaklardan, yirmi dört adayı tespit etmekle görevli Aday Tespit Kurulu üyelerinin seçimine iliÅŸkin hususlar yeniden düzenlenmektedir.
21. Daire baÅŸkanı ve üstü unvanları ile sivil memurlar hariç kolluk kuvvetlerinin idarenin keyfi kararlarıyla iÅŸlerine son verilmesi, görevlerinin ve/veya görev yerlerinin deÄŸiÅŸtirilmesi yoluyla memurların iÅŸ güvencesi yok edilmekte, idarenin usulsüz iÅŸlemleriyle ilgili olarak alınacak yargı kararlarının 2 yıl boyunca uygulanmayacağı hükme baÄŸlanmaktadır. Ayrıca iki yıl sonunda mahkeme kararını uygulamayan yönetici hakkında ceza soruÅŸturulması açılması engellenmektedir.
22. BaÅŸbakanlık’ta 380 adet Sektörel Ä°zleme ve DeÄŸerlendirme Raportörü kadrosu ihdas edilmekte ve buların özlük hakları düzenlenmektedir.
23. ÖzelleÅŸtirme nedeniyle araÅŸtırmacı kadrosuna atanan mimar, mühendis gibi kamu görevlilerinin istekleri halinde öÄŸrenim durumları itibariyle ihraz etmiÅŸ oldukları unvanlara atanmaları saÄŸlanmaktadır.
24. Meralar yapılaÅŸmaya açılmaktadır.
25. Gelir Ä°daresi BaÅŸkanlığı’nda grup baÅŸkanı, daire baÅŸkanı veya taÅŸra teÅŸkilatında vergi dairesi baÅŸkanı kadrolarında toplam en az üç yıl görev yapmış olanların, atama tarihi itibarıyla fiilen bu görevlerde bulunmaları ÅŸartıyla Devlet Gelir Uzmanı kadrosuna atanabilmeleri saÄŸlanmaktadır.
26. Nöbetçi memurluÄŸu uygulanmasına iliÅŸkin 711 sayılı Kanun yürürlükten kaldırılmaktadır.
PaylaÅŸ
twittle