Ekonomideki adaletsiz büyüme; ücretlerde sefalete dönüÅŸtü!
Türkiye Kamu-Sen AraÅŸtırma GeliÅŸtirme Merkezi'nin yaptığı "Gelir Dağılımında Adalet Mi, Ücretteki Sefalet Mi?" araÅŸtırması, memurların gelir dağılımdaki adaletsizlikten dolayı 388 YTL zararda olduÄŸunu ortaya koydu
Ekonomideki adaletsiz büyüme; ücretlerde sefalete dönüÅŸtü!
Türkiye Kamu-Sen AraÅŸtırma GeliÅŸtirme Merkezi'nin yaptığı "Gelir Dağılımında Adalet Mi, Ücretteki Sefalet Mi?" araÅŸtırması, memurların gelir dağılımdaki adaletsizlikten dolayı 388 YTL zararda olduÄŸunu ortaya koydu.
AKP Hükümetinin tek taraflı ücret belirleme politikaları en çok memurları maÄŸdur ediyor. Türkiye ekonomisi son 7 yıldır kesintisiz büyüyor. Ancak memur ve emekli maaÅŸlarına yapılan artışlar, ekonomideki büyüme göz önüne alınmadan, yalnızca enflasyon hedefine göre belirlendiÄŸi için bu kesim, ülkemizdeki büyümeden hiç pay alamıyor. Gelir dağılımı her geçen gün biraz daha bozuluyor.
Türkiye Kamu-Sen AraÅŸtırma GeliÅŸtirme Merkezi'nin yaptığı "Gelir Dağılımında Adalet Mi, Ücretteki Sefalet Mi?" adlı çalışma ülkemizde memurlara yapılan haksızlığın boyutlarını ortaya çıkardı. Çalışmaya göre 2007 yılı için öngörülen yüzde 5'lik büyüme hedefi de tutarsa AKP'nin iktidara geldiÄŸi 2002 yılı ile 2007 yılları arasında ekonomideki büyüme 41,4 olacak. Aynı dönemdeki TÜFE artışı ise yüzde 81 dolayında gerçekleÅŸecek. Ancak bu süreçte memur maaÅŸlarına yapılan artışlar, yalnızca enflasyonla sınırlı kaldığından ve memur sendikaları ile mutabakat saÄŸlanan 2006 yılı haricindeki yıllarda maaÅŸ artışları, memur sendikalarının teklifleri hiçe sayılarak ve tek taraflı olarak yapıldığından, ekonomideki büyümeden memurlar hiç faydalanamamış.
AraÅŸtırmaya göre eÄŸer memurlara; yıl içinde gerçekleÅŸen TÜFE rakamlarının üstüne yıllık büyüme rakamları eklenerek maaÅŸ artışı yapılmış olsaydı; ÅŸu anda 980 YTL olan ortalama memur maaşı 1.368 YTL olacaktı. Yani bugün itibarı ile memurlar yalnızca ekonomik büyümeden dolayı hak ettikleri 388 YTL'yi alamamış görünüyorlar. Son 6 yılda ortaya çıkan bu rakamın memurlara oran olarak yansıması ise % 39,6. BaÅŸka bir deyimle memurlar son altı yıllık büyümenin maaÅŸlarına adil bir ÅŸekilde yansıtılmamasından dolayı 388 YTL alacaklı.
En düÅŸük memur maaşında ise durum çok farklı olmamakla birlikte 2006 yılında Türkiye Kamu-Sen'in kabul ettirdiÄŸi denge tazminatının maaÅŸlara yansımasının etkileri görünmekte. Buna göre de ÅŸu anda 733 YTL olan en düÅŸük dereceli memur maaşı eÄŸer enflasyon rakamlarına, büyüme rakamları eklenerek artırılmış olsaydı, 796 YTL'ye ulaÅŸacaktı. Bu süreçte en düÅŸük dereceli memur maaşındaki kayıp da 63 YTL olarak ortaya çıkıyor.
EÄŸer ekonomideki yıllık büyüme rakamları, memur maaÅŸlarına yansıtılsaydı ortalama memur maaşı, 1.180 YTL olan tek kiÅŸinin yoksulluk sınırının üstünde olacaktı. En düÅŸük memur maaşı ise 892 YTL olan açlık sınırına yaklaÅŸacaktı.
Görülüyor ki; ekonomideki büyümeden hiç pay alamayan memurlarımız, bugün sefalet ücreti içinde, gelir dağılımında adaletin saÄŸlanması için bekliyorlar. Bunun gerçekleÅŸmesinin de memurlara toplu sözleÅŸme ve grev hakkından geçtiÄŸinin bilincinde olarak, yapılacak Anayasa deÄŸiÅŸikliÄŸinde bu konunun da yer almasını istiyorlar.
2001 yılında 457 YTL olan ortalama memur maaşının geliÅŸimi ve yıllık enflasyon oranlarının üzerine büyüme rakamlarının eklenmesi durumunda olması gereken ortalama memur maaşı
|
Yıllık Büyüme (%) |
Yıllık TÜFE (%) |
Ortalama Memur Maaşı (YTL) |
Olması Gereken Memur Maaşı (YTL) |
Fark (YTL) |
Kayıp (%) |
2002 |
7,8 |
30,8 |
531 |
644 |
-113 |
21,3 |
2003 |
5,9 |
13,9 |
608 |
777 |
-169 |
27,8 |
2004 |
9 |
9,32 |
683 |
926 |
-243 |
35,6 |
2005 |
7,6 |
7,72 |
755 |
1.073 |
-318 |
42,1 |
2006 |
6,1 |
9,65 |
895 |
1.249 |
-354 |
39,6 |
2007 |
5,0* |
9,50* |
980 |
1.368 |
-388 |
39,6 |
Kaynak: TÜİK, Maliye Bakanlığı, Türkiye Kamu-Sen AraÅŸtırma GeliÅŸtirme Merkezi
(*) Yıl sonu gerçekleÅŸme tahmini
2001 yılında 241 YTL olan en düÅŸük dereceli memur maaşının geliÅŸimi ve yıllık enflasyon oranlarının üzerine büyüme rakamlarının eklenmesi durumunda olması gereken en düÅŸük dereceli memur maaşı
|
Yıllık Büyüme (%) |
Yıllık TÜFE (%) |
En DüÅŸük Memur Maaşı (YTL) |
Olması Gereken En DüÅŸük Memur Maaşı (YTL) |
Fark (YTL) |
Kayıp (%) |
2002 |
7,8 |
30,8 |
357 |
340 |
+17 |
0 |
2003 |
5,9 |
13,9 |
421 |
431 |
-10 |
2,4 |
2004 |
9 |
9,32 |
481 |
513 |
-32 |
6,7 |
2005 |
7,6 |
7,72 |
540 |
595 |
-55 |
10,2 |
2006 |
6,1 |
9,65 |
663 |
692 |
-29 |
4,4 |
2007 |
5,0* |
9,50* |
733 |
796 |
-63 |
8,6 |
Kaynak: TÜİK, Maliye Bakanlığı, Türkiye Kamu-Sen AraÅŸtırma GeliÅŸtirme Merkezi
(*) Yıl sonu gerçekleÅŸme tahmini