Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkanı Bircan Akyıldız il temsilcilerinin katılımıyla gerçekleÅŸtirilen Yüksek İstiÅŸare Kurulu toplantısında alınan kararları basın toplantısıyla kamuoyuna duyurdu" />
Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkanı Bircan Akyıldız il temsilcilerinin katılımıyla gerçekleÅŸtirilen Yüksek İstiÅŸare Kurulu toplantısında alınan kararları basın toplantısıyla kamuoyuna duyurdu
Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkanı Bircan Akyıldız il temsilcilerinin katılımıyla gerçekleÅŸtirilen Yüksek İstiÅŸare Kurulu toplantısında alınan kararları basın toplantısıyla kamuoyuna duyurdu. Bildirgede ÅŸu görüÅŸlere yer verildi:
Tüm kamu çalışanlarını yakından ilgilendiren ve bu yıl dördüncüsü gerçekleÅŸtirilecek olan toplu pazarlık süreci 15 AÄŸustos 2005 Pazartesi günü baÅŸlayacaktır. Bu süreçle ilgili olarak 05 AÄŸustos 2005 Cuma günü yapılan Türkiye Kamu-Sen Yüksek İstiÅŸare Kurulu Toplantısı'nda alınan görüÅŸler doÄŸrultusunda hazırlanan sonuç bildirgesini kamuoyunun ve kamu çalışanlarının bilgilerine sunuyoruz.
1. Sorumlu sendikacılık anlayışımız gereÄŸi, mücadelemizin sadece ücret sendikacılığından oluÅŸmadığının bilincindeyiz. Devletin memuru olarak, ülkemizin içinde bulunduÄŸu, ülkemiz insanını ve vatanımızın geleceÄŸini tehdit eden bazı olumsuz geliÅŸmelere karşı duyarsız kalmamız düÅŸünülemez. Bu noktada özellikle son günlerde tekrar baÅŸ gösteren terör eylemlerinin öncelikli hedefleri arasında kamu çalışanlarının yer aldığını görmekteyiz. Yapılan saldırıları ÅŸiddetle kınıyor, ÅŸehit düÅŸen vatandaÅŸlarımıza, kamu çalışanlarımıza ve güvenlik görevlilerimize Allah'tan rahmet, ailelerine ve milletimize sabır diliyoruz.
2. Bir yandan ülkemiz içinde bazı güç odakları kötü emellerine ulaÅŸabilmek için hain planlarını uygulamaya koyarken, diÄŸer yandan bilinçli ya da bilinçsizce çıkarılmaya çalışılan ve sosyal devlet anlayışını yok etme amacında olan reform adı altındaki tasarılar gündeme getirilerek, mevcut haklar geriye götürülmek istenmektedir.
3- Öte yandan memur olgusu Kamu Personel Rejimi tasarısı ile ortadan kaldırılmaya çalışılırken, kamu görevlileri arasında yandaÅŸ memur oluÅŸturularak kamu hizmetlerinin bu yandaÅŸ kadro ile gördürülmesi istenmektedir. Siyasi irade bu amacına ulaÅŸmak için "Lüzumsuz istihdam, 800 bin ATM memuru bulunuyor" gibi ifadeler kullanmakta, "çalışmadan ücret alan memur" tiplemesiyle memurun itibarını zedelemektedir.
4. Ekonomik ve siyasi düzenlemelerin yanında, çalışma hayatı ile de ilgili AB normları çerçevesinde bir düzenleme yapılmaması ciddi bir eksikliktir. Kamu hizmetlerinde bütünlüÄŸün saÄŸlanamaması, bunu gerçekleÅŸtirecek olan kamu görevlilerinin bu güne deÄŸin göz ardı edilmesinden ve yok sayılmasından kaynaklanmaktadır.
5. Türkiye'nin içinde bulunduÄŸu durumun farkında olan Konfederasyonumuz, bu bilinç içinde toplu pazarlık hazırlıklarını tamamlamıştır. Ancak bilinmelidir ki; konfederasyonumuz açısından birincil öncelik Türk Devleti'nin bağımsızlığı ve bölünmez bütünlüÄŸüdür. Ekonomik ve sosyal taleplerimiz bunlardan sonra gelmektedir. Çünkü devlet olmadan memur da olmaz.
6. BM Ekonomik Sosyal ve Kültürel Haklara İliÅŸkin SözleÅŸmenin 8. maddesi, ILO'nun 87, 98 ve 151 Sayılı SözleÅŸmeleri, BM İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi'nin 23. maddesi, Avrupa İnsan Hakları SözleÅŸmesi'nin 11. maddesi ve ülkemiz tarafından onaylanmış bulunan diÄŸer sözleÅŸmeler; Anayasamızın 90. maddesine göre, kamu çalışanlarına, toplu görüÅŸme yerine toplu sözleÅŸme yapmayı , uluslar arası sözleÅŸmelerden kaynaklanan anayasal bir hak olarak vermektedir.
Geçen yıl yapılan toplu görüÅŸmelerde varılan mutabakat neticesinde, Sayın BaÅŸbakan'ın grevli-toplu sözleÅŸmeli-siyasete ve yönetime katılma hakkını da içeren sendikal hak sözünün yerine getirilmesi önceliÄŸiyle, Türkiye Kamu-Sen, 2006 yılı için Kamu İşveren Kurulu ile toplu pazarlık masasına oturacaktır.
7. GeçtiÄŸimiz yıl imzalanan 50 maddelik mutabakat metninin henüz hayata geçirilmemiÅŸ olması, kamu çalışanlarının siyasi iradeye olan güvenlerini derinden sarsmıştır. Kamu çalışanları kendilerini aldatılmış ve kandırılmış hissetmektedir. Türkiye Kamu-Sen, toplu pazarlık görüÅŸmelerine alacaklı olduÄŸu mutabakat metninin uygulanması konusu ile baÅŸlayacaktır.
8. Memurumuzun fedakarlığıyla geçmiÅŸ yıllarda yaÅŸadığımız ekonomik krizlerin piyasalar üstündeki etkileri atlatılmış, GSMH büyümüÅŸ, ekonomik göstergeler tahminlerin üstünde bir performans göstermiÅŸtir. Geçen yıl büyüme hızı yüzde 9,9; kiÅŸi başına düÅŸen milli gelir, 2004 yılı sonunda 4 bin 200 dolar olarak gerçekleÅŸmiÅŸtir.
10. Bütün bu veriler ışığında, bu yıl dördüncü defa oturacağımız toplu pazarlık masasında hükümetin "kaynak yok" mazeretinin konfederasyonumuz nezdinde kabul edilebilir hiçbir gerekçesi kalmamıştır. Türkiye Kamu-Sen olarak bizler yaÅŸamakta olduÄŸumuz ekonomik büyümeden ve artan milli gelirden hak ettiÄŸimiz payı istiyoruz. Hükümet kamu çalışanlarına borçludur. Sayın BaÅŸbakan'ın kamu çalışanlarından durumlarının düzeltilmesi için istediÄŸi üç yıllık süre de dolmuÅŸtur.
11. Umut dağıtan propagandalar toplumsal gerçekleri örtbas etmeye yetmemektedir. Son yıllarda gasp, kap-kaç, fuhuÅŸ gibi adi suçlarda ve boÅŸanmalarda görülen artışın temelinde ekonomik sorunların yattığı gerçeÄŸinden yola çıkarak, bir an önce yalnız memurların deÄŸil, emekliler, iÅŸsizler, dul ve yetimler gibi toplumun tüm kesimlerinin ekonomik durumları ve maaÅŸları yeniden düzenlenmelidir.
12. Toplumsal gerginliklerin sebebi, ekonomik yükün ve gelirin paylaşımında adaletin olmamasıdır. Siyasi iktidarın en önemli görevi ise bu adaleti saÄŸlamaktır. Hükümet, bugüne kadarki uygulamalarında küresel sermayenin taleplerini, milletin taleplerine tercih etmiÅŸtir. IMF ve Dünya Bankası politikalarından vazgeçilerek, sosyal politikalara ağırlık verilmeli; kamunun kâr eden, stratejik kuruluÅŸlarının özelleÅŸtirilmesi derhal durdurulmalıdır.
13. Türkiye Kamu-Sen olarak siyasi iktidarı, ülkenin gerçekleri, toplumun ihtiyaçları ve beklentileri doÄŸrultusunda adil olmaya davet ediyoruz.
14. Bu baÄŸlamda kamu kesimindeki ücret adaletinin saÄŸlanması ve eÅŸit iÅŸe-eÅŸit ücret ilkesinin hayata geçirilmesi ile ilgili taleplerimizi siyasi iradeye ileteceÄŸiz. Ek ödeneÄŸi ya da tazminatı bulunmayan kurumlarda görev yapan ve düÅŸük ücret alan kamu çalışanlarının ücretlerine "denge tazminatı" adı altında bir iyileÅŸtirme yapılması zorunlu hale gelmiÅŸtir.
15. Kamu iÅŸçilerine ödenen ücretle memur maaÅŸları arasındaki makas giderek açılmaktadır. Kamu kesiminde ortalama net iÅŸçi ücretleri ortalama memur maaşının 2,97 katıdır. Kamudaki ücret adaletinin saÄŸlanması için yeni düzenlemelere ihtiyaç vardır.
16. UzlaÅŸtırma Kurulu kararlarının uygulanmaması nedeniyle 730 YTL olması gereken en düÅŸük memur maaşı, bugün 541 YTL'de kalmıştır. UzlaÅŸtırma Kurulu'nun bu güne kadar almış olduÄŸu kararlar uygulansaydı, en düÅŸük memur maaşı ÅŸimdikinden yüzde 35, ortalama memur maaÅŸları ise yüzde 20 oranında daha fazla olacaktı. UzlaÅŸtırma Kurulu'nun önceki yıllarda aldığı kararlar bizim kazanılmış haklarımızdır.
17. 2002-2004 yılları arasında ücret politikalarının olumsuz etkisi dışında, yalnız TÜFE artışları ile memur maaÅŸları kıyaslandığında, memur maaÅŸlarının reel olarak yüzde 16,73 oranında eridiÄŸi görülmektedir. Son iki yıllık süreçte ortalama memur maaşı TÜFE oranında artsaydı, bugün 881 YTL olacaktı.
18. Kamu çalışanlarının ücret sisteminde en düÅŸük memur maaşı asgari geçim haddine çıkarılmalıdır. (Türkiye Kamu-Sen Ar-Ge merkezinin yaptığı çalışmalara göre çalışan tek kiÅŸinin asgari geçimi için gerekli tutar, 880 YTL'ye ulaÅŸmıştır.) Toplu pazarlık süreci içerisinde, kamu çalışanlarının haklarıyla ilgili olarak ihtiyaç ve beklentilere cevap verecek bir tutum içinde olunacağını siyasi irade duyurmuÅŸtur.
Kamu çalışanları açıklamalar çerçevesinde bu duyarlılığı siyasi iradeden beklemektedir. Siyasi iradenin bu talepler karşısında hiçbir gerekçesi bulunmamaktadır.
Bu çerçevede;
- 8 AÄŸustos 2005 tarihinden baÅŸlayarak, illerde basın kuruluÅŸları ve siyasi parti il baÅŸkanlıkları ziyaret edilerek, toplu pazarlık süreci ile ilgili destekleri alınacak ve bilgilendirme çalışmaları yapılacaktır.
- 15 AÄŸustos 2005 tarihinde Ankara'da Toplu SözleÅŸme çadırı kurularak basın açıklamalarının ardından toplu sözleÅŸmeye katılacak heyet baÅŸbakanlığa kadar uÄŸurlanacaktır. Pazarlık süreci bu çadırdan takip edilecektir.
- 15-30 Ağustos 2005 tarihleri arasında da şube başkanları topluca kurumları gezerek bildiri dağıtacaklardır.
- 15-30 AÄŸustos 2005 tarihleri arasında "Her ÅŸeyi göze aldık" eylemleri gerçekleÅŸtirilecektir.
- Toplu pazarlık sürecinin sonrasında arzu edilen neticenin alınamaması durumunda da "Her ÅŸeyi göze aldık" eylemlerinin dozu artırılarak, genel grev de dahil olmak üzere her türlü eylem gerçekleÅŸtirilecektir.
Ülkenin dört bir yanından gelen bütün kamu çalışanlarının yasal temsilcileri olan il temsilcileri tüm bu kararların dışında genel baÅŸkanlara eylem ve etkinlikler konusunda tam yetki vermiÅŸtir.
Türkiye Kamu-Sen'in milletimizi rahatsız edecek bir gerginliÄŸin müsebbibi olmak gibi bir niyeti yoktur. Türkiye Kamu-Sen siyasi iradeden omurgalı siyaset beklemektedir. Ya olduÄŸunuz gibi görünün; ya göründüÄŸünüz gibi olun.
Kamuoyuna duyurulur.
Akyıldız, basın toplantısı sonunda gazetecilerin sorularını da cevaplandırdı. Devlet Bakanı ve BaÅŸbakan Yardımcısı Mehmet Ali Åžahin'in memurlara seyyanen zam yapılacağı açıklamalarının hatırlatılması üzerine Akyıldız, yapılan çalışmaları olumlu karşıladıklarını söyledi. Akyıldız, Bakan Åžahin'in, "2006 kamu çalışanları için en avantajlı yıl olacak" sözlerine ise "Biz toplu görüÅŸme masasında siyasetin ne kadar kıvrak olduÄŸunu biliyoruz. Söylemlerden çok uygulamalar önemlidir. Söylemler bizim için önemli deÄŸildir. Umarım Bakan Åžahin'in bu sözü yerine getirilir" karşılığını verdi.