Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkanı Ä°smail Koncuk, Üretim Reform Paketinde yer alan YükseköÄŸretim Kanununa iliÅŸkin hükümler hakkında deÄŸerlendirmelerde bulundu
Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkanı Ä°smail Koncuk, Üretim Reform Paketinde yer alan YükseköÄŸretim Kanununa iliÅŸkin hükümler hakkında deÄŸerlendirmelerde bulundu.
Genel olarak deÄŸiÅŸikliklerin son derece olumlu olduÄŸunun altını çizen Genel BaÅŸkan Koncuk, bu deÄŸiÅŸikliklerle ülkemizde de eÄŸitim istihdam iliÅŸkisinin saÄŸlanması için önemli bir yol kat eden ve büyük emekleri olan YÖK BaÅŸkanı Yekta Saraç’a teÅŸekkür etti.
Ä°smail Koncuk deÄŸerlendirmesinde ÅŸu ifadelere yer verdi:
“Türkiye Kamu-Sen olarak yıllardan beri eÄŸitim, istihdam iliÅŸkisinin kurulamaması nedeniyle bir tarafta yüzbinlerce hatta milyonlarca diplomalı gencimiz iÅŸ bulmak için kapı kapı dolaşırken diÄŸer tarafta da kalifiye eleman ihtiyacını karşılayamayan iÅŸverenlerin, açık iÅŸlerin bulunduÄŸunu ifade etmekteyiz.
Gerek nüfus projeksiyonumuzun ve uzun vadeli gelecek vizyonumuzun doÄŸru planlanmamış olması gerekse de bu projeksiyona uygun bir eÄŸitim sistemi kurgulanmaması nedeniyle dünyada sayılı ülkeye nasip olan genç nüfusumuzu ve dinamizmimizi teknolojiye ve istihdama yönlendirememenin sıkıntılarını çekiyoruz. Buna baÄŸlı olarak bir alanda ihtiyacın üzerinde diplomalı gencimiz bulunmaktayken bir baÅŸka alanda ise kalifiye eleman eksikliÄŸi yaşıyoruz.
Ülkemizin içinde bulunduÄŸumuz deÄŸiÅŸim ve dönüÅŸüm sürecinden kazançlı çıkmasının yolu, kapasitesine uygun olarak istihdam alanlarında yeterli, eÄŸitimli, donanımlı insan kaynağı yetiÅŸtirmekten, doÄŸru iÅŸe doÄŸru insanı yerleÅŸtirmekten ve üniversitelerin kaynak sorunlarını gidererek diplomalı iÅŸsiz yetiÅŸtiren deÄŸil gerçek anlamda teknoloji ve bilim üreten kurum olmalarını saÄŸlamaktan geçmektedir. Bizler, yanışları dile getirdiÄŸimiz gibi doÄŸru uygulamaları da ifade etmekle mükellefiz. Bu noktada birkaç hususta tereddütlerimiz olsa da Kanunda yapılan düzenlemeler son derece yerinde olmuÅŸtur.
Yıllardır; ülkemizin eÄŸitim alanındaki sorunlarının çözülmesi, gençlerimizin eÄŸitimlerine uygun iÅŸlerde çalışabilmesi, diplomalı iÅŸsiz, ataması yapılmayan öÄŸretmen, iktisadi idari bilimler bölümü mezunu, saÄŸlık meslek yüksekokulu mezunu kalmaması için fikir üreten, eylem yapan bir sendika ve konfederasyon baÅŸkanı olarak bu noktada Üretim Reform Paketinde yer alan ve YükseköÄŸretim Kanununda bazı deÄŸiÅŸiklikler içeren düzenlemelerin son derce yerinde olduÄŸunu görmekten büyük memnuniyet duyduÄŸumuzu ifade etmek isterim.
Bu düzenlemelere üstün gayretleriyle yön veren YÖK BaÅŸkanı sayın Yekta Saraç’a da ülkemizin kanayan yarası haline gelmiÅŸ olan yükseköÄŸretimde kalite ve istihdam sorunun çözülmesi anlamında gösterdiÄŸi duyarlılıktan dolayı teÅŸekkür ediyorum. Öyle ki, yapılacak deÄŸiÅŸikliklerle YÖK ile iliÅŸkili olarak oluÅŸturulacak Kalite Kurulu’nun bir anlamda YÖK’ün çıktılarını denetleyeceÄŸini düÅŸünürsek, YÖK’ün yönetimsel olarak bir denetleme sürecine gireceÄŸini ve paydaÅŸlarla sürekli iletiÅŸim halinde daha ÅŸeffaf bir yönetim anlayışına kavuÅŸacağını düÅŸünüyoruz.
Bununla birlikte üniversitelerimizin kontenjan planlamalarının bakanlıklar ve özel sektörle birlikte yapılmasını saÄŸlayacak olan YükseköÄŸretim Programları Danışma Kurulu yoluyla eÄŸitim, istihdam iliÅŸkisi de bir anlamda saÄŸlanmış olacaktır. Ara eleman ihtiyacı duyulan alanların belirlenmesi amacıyla Meslek Yüksekokulları Koordinasyon Kurulu’nun oluÅŸturulması ile meslek yüksekokullarının organize sanayi bölgelerinde açılmasının teÅŸviki, iÅŸyeri odaklı eÄŸitim sistemine önem verilmesi, bilimsel araÅŸtırma projelerinde görev alacak öÄŸrencilere burs verilmesi, teknoloji ürünlerinin geliÅŸtirilmesi sürecinde teknoloji transfer ofislerinin kurulabilmesine imkân saÄŸlanması, ücretli araÅŸtırma yapılabilmesi gibi düzenlemeler, ülkemizde mesleki ve yükseköÄŸretimin kalitesini artırmaya yönelik olarak tedbirler içermektedir.
Ayrıca üniversitelerimizdeki öÄŸretim görevlisi ve araÅŸtırmacı eksiÄŸinin giderilmesi amacıyla emekli öÄŸretim üyelerinin ilgili bölümün ihtiyacı ve üniversitelerin talebi üzerine 75 yaşına kadar çalışabilmelerinin önünün açılması, doktorasını tamamlayan öÄŸrencilerimize araÅŸtırmacı olarak istihdam imkânı sunulması olumlu adımlar olarak görülmektedir.
Buna karşın yükseköÄŸretim kurumlarımızın misyon farklılaÅŸması ve ihtisaslaÅŸması konusu, doÄŸuracağı sonuçlar ve uygulamadaki zorluklar nedeniyle tüm üniversitelerin ve öÄŸretim görevlilerinin katılımı ve ilgili sivil toplum kuruluÅŸlarının katkısıyla daha geniÅŸ bir perspektifte ele alınması ve üzerinde düÅŸünülmesi gereken bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Özellikle üniversitelerin ihtisaslaÅŸmasının nasıl saÄŸlanacağı, üniversitelerin bazı bölümlerinin taşınır, taşınmaz ve öÄŸrencileriyle birlikte baÅŸka üniversitelere devredilmesi gibi bir takım sorunlu konular bulunmaktadır. BilindiÄŸi gibi öÄŸrencilerimiz eÄŸitim gördükleri yükseköÄŸretim kurumlarını ve bölümlerini girdikleri yarışma sınavı sonucunda belirlemektedirler. Dolayısıyla böyle bir durum öÄŸrencilerimiz açısından da büyük adaletsizlikler doÄŸurabilecek niteliktedir. Bu bakımdan üniversitelerin birbirinin aynı olmaması amacıyla misyon farklılaÅŸması ve ihtisaslaÅŸması öngörülürken gerek öÄŸretim görevlileri gerekse öÄŸrenciler açısından yeni maÄŸduriyetlerin ortaya çıkması ihtimali bulunmaktadır. Tarihi asırları bulan köklü öÄŸretim kurumlarımızın böylesine büyük bir dönüÅŸüm içine sokulması bir anlamda bu kurumlarımızın yeni kaoslar yaÅŸamasına da neden olabilir. Bu bakımdan ihtisaslaÅŸma ve misyon farklılaÅŸması konusu, uygulanması bir kere daha düÅŸünülmesi gereken önemli bir husus olarak karşımıza çıkmaktadır.
Genel olarak deÄŸerlendirildiÄŸinde baÅŸta YÖK BaÅŸkanı Yekta Saraç olmak üzere, ülkemizin en temel sorunlarından birisi olan diplomalı iÅŸsiz sorununu çözmeye, eÄŸitim, istihdam iliÅŸkisi kurmaya, öÄŸretim görevlisi açığını kapatmaya, akademik araÅŸtırmalara ekonomik katkı sunmaya, iÅŸveren ile öÄŸrenciyi daha eÄŸitim esnasında bir araya getirerek istihdama katkı saÄŸlamaya, üniversitelerin personel açığını kapatmaya ve yükseköÄŸretim kurumlarını daha fazla bilgi üretmeye yönelik olarak hazırlanan bu deÄŸiÅŸikliklerde emeÄŸi geçen herkesi kutluyoruz.
Türkiye Kamu-Sen olarak tereddüt ettiÄŸimiz üniversitelerin ihtisaslaÅŸması konusunda ortaya çıkması muhtemel sorunların dikkate alınacağını umuyor, eÄŸitim sistemimizin iyileÅŸtirilmesi, çaÄŸa uygun hale getirilmesi, üniversitelerin araÅŸtırma yapan ve bilim ve teknoloji üreten kurumlar haline gelebilmesi amacıyla yapılacak her türlü çalışmaya elimizden gelen her türlü desteÄŸi vereceÄŸimizin bilinmesini istiyoruz.”